به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۳، ۱۳۹۶

راجر مور، هنرپیشه جیمزباند درگذشت

راجر مور، هنرپیشه مشهور نقش جیمز باند در سن ۸۹ سالگی درگذشت.
خانواده سر راجر مور، مرگ او را در توییتر تایید کرده و گفته‌‌اند که او بعد از "نبردی کوتاه اما شجاعانه با سرطان" درگذشته است.
خاکسپاری راجر مور که در سوئیس درگذشت، به خواسته خودش در موناکو ودر مراسمی خصوصی انجام خواهد شد.
هواداران این ستاره بریتانیایی او را با نقش‌آفرینی در فیلم‌هایی از مجموعه جیمز باند مانند "بکش زنده بمان" و "اختاپوس " به یاد دارند.
او مدتی نیز سفیر حس نیت یونیسف بود و این سازمان در بیانیه‌ای از درگذشت آقای مور اظهار تاسف کرد.

تنها فرزند یک پلیس، در ۱۹۲۷ در استاک‌ول در انگلستان به دنیا آمد و کودکی خوبی داشت. او در زندگینامه خود نوشت به عشقش به سینما از کودکی اشاره کرده است، اینکه "عادت داشت به پرده نقره‌ای با تعجب نگاه کند در حالی که نمی دانست خود بخشی از این دنیای جادویی خواهد شد."
او کار بازیگری را در ۱۹۴۰ شروع کرد اما تا مدتهای مدید فقط نقش های کوچک بازی کرد و نام و آوازه‌ای نداشت. او با بازی در دو سریال تلویزیونی، "قدیس" و "مجاب‌کنندگان" (که در آن با تونی کورتیس همبازی بود) به شهرت رسید.

در سال ۱۹۶۷ بازی در نقش جیمز باند -مامور دو صفر هفت در کتاب ایان فلمینگ- به او پیشنهاد شده بود اما تا ۱۹۷۳ طول کشید تا او به عنوان جیمز باند ایفای نقش کند.
بعد از اینکه تهیه‌کنندگان جیمز باند او را متقاعد کردند که وزن کم کند، آمادگی جسمانی پیدا کند و موهایش را کوتاه کند، اولین جیمز باند خود را با عنوان "زندگی کن و بگذار بمیرد" بازی کرد.
او در کنار فیلم‌های دیگر تا سال ۱۹۸۵ در شش جیمز باند ظاهر شد اما در آن زمان ۵۷ سال داشت و به گفته خودش "باید از فیلم‌های باند کناره‌گیری می‌کرد، دخترها جوانتر می‌شدند و من خیلی پیر بودم.

در این بین البته شون کانری یک بار دیگر در نقش جیمز باند در فیلم "غیر رسمی" "دیگر نگو هرگز" بازی کرد، همان سالی که راجر مور اختاپوس را بازی کرد؛ اما به توصیه دوست مشترک جیمز شون کانری و راجر مور، مایکل کین, این دو نه درباره تجربه‌شان از بازی در نقش جیمز باند با هم صحبت کردند و نه به دام آنچه رسانه‌ها جنگ دو جیز باند می‌خواندند افتادند.
راجر مور هم قبل هم بعد و هم در زمانی که در فیلم‌های جیمز باند بازی می کرد در فیلم‌های دیگری هم نقش آفرینی کرد اما نقطه اوج کار سینمایی او همین شش فیلم جیمز باند است.
خود راجر مور از بین فیلم‌های جیمز باندی که بازی کرد "جاسوسی که عاشق من بود" را بیشتر از همه دوست داشت. او دانیل کریگ و بعد شون کانری را محکمترین جیمز باندها می‌دانست.

راجر مور در سال ۲۰۰۳ به دلیل خدماتش به صنعت سینما لقب "سر" گرفت.
او در سال‌های آخر عمر با بیماری‌های متعدد دست و پنجه نرم می‌کرد، در ۱۹۹۳ برای سرطان پروستات جراحی شد، در سال ۲۰۰۳ در قلبش "ضربان‌ساز" گذاشتند و در سال ۲۰۱۳ مبتلا به دیابت شد.
مجله جی کیو در سال ۲۰۱۵ او را در بین پنجاه مرد خوش لباس دنیا معرفی کرد.
راجر مور فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیریه زیادی داشت و برای ممنوع کردن جگر چرب غاز بسیار تلاش کرد. برای تهیه جگر چرب به غاز و مرغابی با لوله به زور غذا می‌دهند تا بر اثر پرخوری جگر چرب داشته باشند.
او چهار بار ازدواج کرد و دو پسر و یک دختر دارد.

بی بی سی