به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۹۶

دامنۀ تخم‌مرغ‌های آلوده به «فیپرونیل»، علاوه بر ١٦ کشور اروپائی به آسیا نیز گسترش یافت

بحران توزیع و مصرف تخم‌مرغ‌های آلوده به «فیپرونیل»، یک مادۀ شیمیائی حشره کُش، که مصرف آن در مجتمع‌های پرورش پرندگان در اروپا ممنوع است گسترش یافت و به هنگ کنگ نیز رسید. کمیسیون اروپا، روز جمعه ١١ اوت/ ٢٠ مرداد، اعلام کرد که تخم‌مرغ‌های آلوده، علاوه بر ١٥ کشورعضو اتحادیۀ اروپا، در سوئیس و هنگ کنگ نیز توزیع شده است. مزارع پرورش مرغ در چهار کشور اروپائی که در آنها از این مادۀ برای مبارزه با «شپش سرخ» استفاده شده نیز اینک تحت قرنطینۀ بهداشتی قرار گرفته‌اند.
بحران تخم‌مرغ‌های آلوده هفتۀ گذشته با کشف و نابودساختن میلیون‌ها عدد از آنها در آلمان و هلند آغاز شد و تحقیقات ردیابی و آزمایشات انجام گرفته نشان داد که دامنۀ استفاده از«فیپرونیل» در مجتمع‌های پرورش مرغ و توزیع محصولات آلوده بسیار گسترده بوده است.
در اروپا، شانزده کشورِ آلمان، اسلواکی، اسلوونی، اطریش، ایتالیا، ایرلند، بریتانیا، بلژیک، دانمارک، رومانی، سوئد، سوئیس، فرانسه، لوکزامبورگ، لهستان و هلند، بگفتۀ سخنگوی کمیسیون اروپا، گرفتار بحران آلودگی شده‌اند. دو کشور بلژیک و هلند که نقطۀ آغاز بحران را تشکیل می‌دهند و فرانسه و آلمان که «فیپرونیل» در آنها برای «حشره زدائی» مورد استفاده قرار گرفته است بگفتۀ همین منبع زیر نظر و برخی «مزارع پرورش مرغ» در آنها تحت قرنطینۀ بهداشتی قرار گرفته‌اند. سایر کشورها محصولات آلودۀ این چهار کشور را دریافت کرده‌اند.
بحران تازه امّا از مرز اروپا فراتر رفته است زیرا تخم‌مرغ‌های آلودۀ هلندی در هنگ کنگ توزیع شده است.
تخم‌مرغ‌های ارگانیک / بیولوژیک نیز از آلودگی مصون نمانده‌اند، زیرا مواد مورد استفاده برای آفت زدائی که دارای «فیپرونیل» بوده به برخی مزارع پرورش مرغ به عنوان مواد طبیعی حاصل از اُکالیپتُوس و روغن نعناع فروخته شده‌اند.
در هلند مزارع پرورش مرغ ارگانیک نسبت به شرکت تخصصی «چیک فرند» که کار آفت زدائی در مجتمع‌های آنان را بر عهده داشته و مادۀ مزبور را فروخته است شدیداً ابراز ناخرسندی کردند.
در فرانسه اعلام شد که از ماه آوریل گذشته تا کنون ٢٥٠هزار تخم مرغ آلوده به «فیپرونیل» در بازار عرضه شده است.
بلژیک روز گذشته هلند را به سهل انگاری در زمینۀ مراقبت از بکارگرفتن «فیپرونیل» متهم کرد. بر اساس اسناد بدست آمده، ادارات مسئول درهلند در ماه نوامبر سال گذشته (٩ ماه پیش) به اطلاعاتی در این زمینه دست یافته‌اند، امّا بدان توجهی نکرده‌اند.
علاوه بر «چیک فرند» شرکت بلژیکی توزیع کنندۀ مواد بهداشتی، «پولتری ویژن»، نیز تحت نظر قرار گرفته‌اند. مدیران این دو شرکت بازداشت شده و پس از بازجوئی‌های اولیه تحت نظر قضائی قرار گرفته‌اند. در بلژیک و هلند واحدهای تولیدی و انبارهای نگهداری از موادی که حاوی «فیپرونیل» است مورد بازرسی قرار گرفته است.
با این حال گفته می‌شود که تخم‌مرغ‌های آلوده دارای خطر اندکی برای انسان است. آژانس امنیت غذائی در فرانسه اعلام کرد که مصرف یک تخم‌مرغ آلوده در روز برای یک کودک ١ تا ٣ ساله و ده تخم‌مرغ آلوده برای یک فرد بالغ دارای خطرعمده‌ای برای انسان نیست.
«فیپرونیل» برای از میان بردن شپش و کَنه در حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، امّا وجود آن در زنجیرۀ غذائی ممنوع است. مصرف آن به میزان زیاد موجب اختلالات عصبی و تهوع می‌شود.