به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۹۶

آمریکا خروج خود از توافق اقلیمی پاریس را به سازمان ملل اطلاع داد

آمریکا روز جمعه ۴ اوت طی نامه ای به سازمان ملل خروج خود از توافق اقلیمی پاریس را اعلام کرد.
با این حال کاخ سفید گفته است که آمریکا تا زمان نهایی شدن این خروج همچنان در مذاکرات بین المللی درباره مسایل اقلیمی شرکت خواهد کرد.
همزمان کارشناسان پیش بینی میکنند تا سال ۲۱۰۰ شمار قربانیان حوادث بزرگ اقلیمی در اروپا به بیشتر از ۱۵۰ هزار نفر خواهد رسید.
خروج از توافق اقلیمی پاریس یا کاپ ۲۱ - که در ۴ نوامبر ۲۰۱۶ اجرایی شد - یکی از تعهدات انتخاباتی دونالد ترامپ بود و او روز اول ژوئن اعلام کرده بود که آمریکا از این توافق بیرون خواهد رفت.

بر اساس مواد توافقنامه، خروج از توافق اقلیمی سه سال بعد از اجرایی شدن توافق امکان پذیر است و بنابرآن آمریکا رسما نمیتواند قبل از سال ۲۰۱۹ از این توافق بیرون برود.

وزارت امور خارجه آمریکا طی بیانیه ای گفته است در صورتیکه در طول مهلت تعیین شده زمینه بازگشت دوباره آمریکا به توافق مساعد نگردد این کشور رسما خروج خود از توافق را به اطلاع سازمان ملل خواهد رساند.

خبرگزاری فرانسه می گوید با رعایت مهلت یک سال اضافی برای رسمی شدن خروج، آمریکا عملا در پایان سال ۲۰۲۰ از توافق بیرون خواهد رفت.

کاخ سفید در بیاینه خود تصریح کرده است که آمریکا تا آن زمان در تمامی جلسات بین المللی اقلیمی از جمله در نشست سالانه سازمان ملل یا کاپ ۲۳ در آلمان شرکت خواهد کرد.

کاخ سفید بار دیگر تاکید کرده است که دونالد ترامپ آماده است به توافق اقلیمی برگردد اما در صورتیکه مواد توافق شده به نفع اقتصاد آمریکا، شهروندان و مالیه دهندگان این کشور باشد.

کارشناسان می گویند ادامه حضور آمریکا در جلسات اقلیمی، تاثیری در تصمیم گیریهای عمومی سایر کشورها نخواهد داشت.
توافق اقلیمی پاریس از سوی ۱۹۵ کشور جهان امضا شده و تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق، واشنگتن را در انزوا قرار داده است.

شماری از رهبران جهان از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، تلاش دارند که دونالد ترامپ را وادار کنند تصمیمش را عوض کند. در داخل آمریکا هم، چندین ایالت همراه با شرکتهای چند ملیتی و نهادهای مدنی تصمیم گرفته اند با عواقب خروج آمریکا از توافق اقلیمی مقابله کنند. 

رادیو بین المللی فرانسه