به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۳، ۱۳۹۷

مخالفان دولت ونزوئلا برای تداوم فشار به مادورو دست به تظاهرات می‌زنند

مخالفان دولت ونزوئلا گفته‌اند امروز دست به اعتراض‌های گسترده‌ای می‌زنند و امیدوارند از این طریق نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور را وادار به برگزار انتخابات تازه‌ای کنند.تدابیر امنیتی در کاراکاس، پایتخت تشدید شده است.

چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان، اسپانیا و بریتانیا تهدید کرده‌اند در صورتی که آقای مادورو انتخابات جدیدی برگزار نکند، خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت خواهند شناخت.
خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد آقای گوایدو در یک پیام ویدیویی که در توییتر منتشر شده، خطاب به مردم گفته است " شما را در خیابان‌ها خواهیم دید."

آقای مادورو، آقای گوایدو را به تلاش برای کودتا متهم کرده و گفته است به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
امروز تنها مخالفان دست به تظاهرات نخواهند زد. هواداران نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز امروز به مناسبت بیستمین سالگرد مراسم به قدرت رسیدن و سوگند هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین تجمعی برگزار خواهند کرد.
آقای مادورو کماکان از حمایت ارتش برخوردار است و به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی در کاراکاس، تا زمانی که او از چنین حمایتی برخوردار است، بعید به نظر می‌رسد تظاهرات مخالفان برای وادار کردن آقای مادورو به کناره‌گیری اثرگذار باشد.

آمریکا سیاست علنی حذف آقای مادورو از قدرت را در پیش گرفته و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در تجمعی در فلوریدا گفت "زمان گفت‌و‌گو به پایان رسیده و همه گزینه‌ها روی میز است."
مخالفان گفته‌اند امروز در چهارگوشه ونزوئلا دست به تظاهرات می‌زنند. رهبران مخالفان که از حمایت آمریکا و متحدانش برخوردارند می‌گویند خواهان ادامه فشار بر آقای مادورو برای کناره‌گیری از قدرت و برپایی انتخابات جدید هستند.
آمریکا خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته و تحریم‌هایی را علیه دولت آقای مادورو اعمال کرده است.
این تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های نفتی می‌تواند تاثیر منفی قابل توجهی روی اقتصاد ونزوئلا بگذارد.
ونزوئلا با مشکل ابرتورم، کمبود مواد غذایی و مهاجرت گسترده ساکنانش به کشورهای همسایه رو‌به‌رو است و وضع تحریم‌های جدید می‌تواند به این مشکلات بیفزاید.

مخالفان آقای مادورو امیدوارند کشورهای اتحادیه اروپا هم به پیروی از آمریکا آقای گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت بشناسند.
انتظار می‌رود شماری از کشورهای اروپایی تا روزهای آینده چنین موضعی اتخاذ کنند اما به گفته ناظران شماری از این کشورها استقبال محتاطانه‌ای خواهند کرد.
پارلمان اروپا اخیرا در قطعنامه‌ای که الزام‌آور نیست، خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخت. 
بی بی سی