به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۹۷

لاریجانی از ضرب‌الاجل خامنه‌ای برای اصلاح ساختار کشور خبر داد

علی لاریجانی
قم - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی از دستورعلی خامنه ای  برای اصلاح ساختار کشور طی چهار ماه آینده خبر داد و گفت: این اصلاح ساختارها ممکن است موجب برخی تغییرات در بودجه هم شود که در شرایط فعلی به درک و همت مشترک بیشتری در این زمینه نیازداریم.

رسانه های ایران روز چهارشنبه گزارش دادند که علی لاریجانی رئیس مجلس در جریان سفر به حوزه انتخابیه خود، قم، اظهار داشت رهبر جمهوری اسلامی «دستور اصلاح ساختار‌هایی در کشور در مدت چهار ماه آینده» را داده است.

این در حالی است که امیرحسین قاضی زاده می‌گوید، بعد از آنکه پیش نویس لایحه بودجه ۱۳۹۸ درآمد، علی خامنه‌ای نامه‌ای به شورای هماهنگی اقتصادی و دولت نوشت وشش بند ایراد و توصیه داشت.

به گفته این نماینده مجلس، رهبر جمهوری در پاسخ به اظهارات مسئولان در خصوص زمان بر بودن «اصلاح لایحه بودجه» نوشته بود:«چهار ماه به شما فرصت می دهم، تا جایی که می‌توانید برای ارائه لایحه بودجه ۹۸ انجام دهید، مواردی هم که فرصت نمی شود، به صورت لایحه اصلاحیه در اردیبهشت ماه انجام دهید».

این نماینده توضیح بیشتری در خصوص ایرادهای رهبر جمهوری اسلامی به بودجه سال ۱۳۹۸ ارائه نکرده است.

این در حالی است که روز دوشنبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور پس از بررسی‌های کارشناسی، لایحه ارسالی دولت را با اصلاحات و الحاقاتی به تصویب رساند.

گزارش های حاکی است که اکنون نمایندگان مجلس ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود در خصوص این گزارش را جهت طرح در صحن علنی مجلس ارائه کنند.

دولت حسن روحانی لایحه بودجه کل کشور ۱۳۹۸ را ۱۵ دی ماه سال جاری به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و بررسی آن در کمیسیون تلفیق از ۲۳ دی آغاز شد. قرار است گزارش نهایی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در ۲۹ بهمن در صحن علنی مجلس بررسی شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیشتر در آذرماه سال جاری گفته بود که علی خامنه‌ای درباره لایحه بودجه «رهنمودهایی» داشته است.

پیش از این از پیش بینی درآمدهای نفتی ایران با توجه به تحریم های آمریکا به عنوان یکی از مشکلات اصلی در بودجه ۹۸ یاد شده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشتر گفته بود، لایحه بودجه سال آینده خورشیدی درآمدهای نفتی برای بودجه را ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌است که از لحاظ ریالی، ۳۲ درصد بیشتر از سال جاری است. این در حالی است که تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا، میزان صادرات نفت ایران بیش از نصف کاهش یافته‌است.

طبق این گزارش، در لایحه بودجه دقیقاً میزان صادرات نفت، نرخ ارز و قیمت نفت مشخص نشده‌است و راه را برای جبران کسری بودجه ناشی از افت صادرات نفت با افزایش نرخ ارز باز گذاشته‌است.

با استفاده از خبر آنلاین، خبرگزاری آنا و رادیو فردا