به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۹۷

حسن روحانی: اگر آمریکا از رفتار گذشته اش توبه کند حاضریم بازگشت او را بپذیریم

روحانی با بیان اینکه شعار جمهوری اسلامی ایران رابطه با همه جهان است، گفت: اگر آمریکا توبه کند و از مسیر گذشته خود برگردد و از مداخلات گذشته‌اش در ایران عذرخواهی کند و حاضر باشد، عظمت و کرامت ملت ایران و انقلاب بزرگ اسلامی ایران را بپذیرد آماده‌ایم حتی با آمریکایی که سالیان دراز بر ما ظلم روا داشته است، بازگشت و توبه او را بپذیریم.


به گزارش ایرنا، حسن روحانی عصر چهارشنبه در نشست سفرا و روسای نمایندگی های خارجی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: شعار ما جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است و بر این شعار یعنی wave تأکید کردیم و تأکید خواهیم کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها به دلیل از دست دادن یک متحد بزرگ و پایگاه خود در منطقه تمام امکانات‌شان را در چهل سال گذشته علیه ملت ایران بکار گرفتند و البته در تمام عرصه‌های رویارویی با ملت ایران ناموفق بودند.

رئیس جمهور گفت: دلیل شکست‌های پیاپی آمریکایی‌ها در برابر ملت ایران این بود که محاسبات آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران چه قبل و چه پس از پیروزی انقلاب، ناصحیح بود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با حمایت رژیم شاه خواهند توانست ملت ایران را به شکست بکشانند و در همین راستا در روزهای پایانی نهضت مردم ایران در تدارک کودتا علیه مبارزات آنها بودند که ارتش ایران زیر بار توطئه آنها نرفت. 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که با تحمیل جنگ، کمک ارتجاع منطقه و تسلیحات کشورهای مختلف، ملت ایران را شکست دهند که باز هم دچار اشتباه بودند.

روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها در ائتلافی که علیه صدام در زمان حمله به کویت تشکیل دادند، به ظاهر، به کویت کمک کردند، اما پیش از این کمک، حساب‌های بانکی عربستان و کویت را محاسبه کرده و کمک‌های خود را با آنها معاوضه کرده بودند.

وی تصریح کرد: علیرغم تخلف آمریکا و اینکه اروپا در اجرای تعهداتش بسیار سست و ناکارآمد بود، اما جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و این به معنای آن است که اخلاق، تعهدات اخلاقی و سیاسی برای ملت ایران بسیار حائز اهمیت است.

روحانی با بیان اینکه شعار جمهوری اسلامی ایران روابط با همه جهان است، گفت: حتی اگر آمریکا هم توبه کند و از مسیر گذشته خود بر گردد و محاسبه دقیق انجام دهد و در برابر مداخلات گذشته‌اش در ایران عذرخواهی کند و حاضر باشد، عظمت و کرامت ملت ایران و انقلاب بزرگ اسلامی ایران را بپذیرد و با احترام با مردم ایران سخن بگوید باز هم آماده‌ایم حتی با آمریکایی که سالیان دراز بر ما ظلم روا داشته است، بازگشت و توبه او را بپذیریم.