به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۸

شورای نگهبان لایحه «اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی» را رد کرد

شورای نگهبان لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را رد کرد. سخنگوی شورای نگهبان نادیده گرفتن مسائل امنیتی را دلیل رد این لایحه عنوان کرد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شنبه ۲۵ خرداد گفت که این شورا لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازداواج زنان ایرانی با مردان خارجی را رد کرد کرده است.

شورای نگهبان دو ماده از این لایحه را که به منظور تابعیت دادن به کودکان مادر ایرانی تدوین شده است را مغایر با قانون اساسی اعلام کرده است.

مجلس شورای اسلامی ایران ۲۲ اردیبهشت امسال به این لایحه رای مثبت داد.

براساس این لایحه، زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت تابعیت ایران فرزندان خود درخواست ارائه بدهند. تصمیم‌گیری در باره این درخواست اما به نهادهای حکومتی واگذار شده است.

با این حال سخنگوی شورای نگهبان گفت که در ماده اول این قانون مسائل امنیتی مراعات نشده ‌بود و برای همین شورای نگهبان آن را رد کرده و به مجلس برگردانده است.

شورای نگهبان «اطلاق اعطای تابعیت، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد» و « اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد» را خلاف موازین شرع و مغایر بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی دانسته است.

فریده اولاد‌قباد در واکنش به رد این لایحه در شورای نگهبان، به خبرگزاری دولتی کار (ایلنا) گفت که امیدوار است با رفع ایرادات شورای نگهبان، کودکان بدون شناسنامه بتوانند در آغاز سال تحصیلی جدید به حق خود برسند.

به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، «کودکانی که ماحصل ازدواج دختران ایرانی با مردان خارجی هستند به‌دلیل اینکه شناسنامه ندارند در آمارهای رسمی لحاظ نمی‌شوند».

او گفت که غالب این کودکان در شمار دهک‌های درآمدی پائین جامعه هستند اما به دلیل نداشتن شناسنامه نمی‌توانند از کمک نهادهای مانند بهزیستی و کمیته امداد بهره گیرند.

رادیو زمانه