به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۵، ۱۳۹۸

همه اعضای شورای امنیت حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را محکوم کردند

روز پنجشنبه دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند و دچار آتش سوزی شدند.  رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل گفته است، اعضای شورای امنیت سازمان ملل عصر پنجشنبه ۲۳ خرداد در نشستی به پیشنهاد آمریکا، حمله به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کردند.

منصور العتیبی، سفیر کویت و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه گفته است، از اقدام همه اعضای شورای امنیت در محکومیت حمله به نفتکش ها در نزدیکی تنگه هرمز استقبال می‌کنیم و خواهان تحقیقات کامل و بی‌طرفانه در این زمینه هستیم.

منصور العتیبی که پس از نشست غیر علنی شورای امنیت با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که مجاز نیست در خصوص نتیجه این نشست به طور رسمی ابراز نظر کند.

منصور العتیبی با اشاره به حمله روز پنجشنبه گفت: این اقدام نقض قانون بین الملل و اقدامی مجرمانه است.

رئیس دوره ای شورای امنیت در ادامه گفت: همه خواهان تحقیقات بی‌طرفانه و واقعی هستند.

منصور العتیبی با این حال تاکید کرده است، در نشست عصر پنجشنبه در خصوص این که چه کسی مسئول این حمله بوده، بحث نشد. همچنین درباره شواهد و مدارک هم مذاکره‌ای انجام نشد.

جاناتان کوهن، سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد هم گفت، اسناد و ارزیابی‌های ایالات متحده در خصوص مسئول بودن ایران در این حمله را به شورای امنیت ارائه کرده است.

جاناتان کوهن که پس از نشست شورای امنیت صحبت می کرد، اظهار داشت، ایران می‌بایست با دیپلماسی در برابر آمریکا حاضر شود و نه به «ترور، حمله به کشتی‌ها و تاسیسات دیپلماتیک» دست بزند.

وی در خصوص نشست شورای امنیت درباره حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان گفت، این نمونه دیگری از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه است.

روز پنجشنبه دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند و دچار آتش سوزی شدند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا جمهوری اسلامی ایران را مستقیما مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرد.

اما دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل می‌گوید، ادعای‌های آمریکا در خصوص ارتباط ایران با حملات روز پنجشنبه«بی اساس» است و «آن را با شدیدترین لحن ممکن محکوم» می‌کند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم حمله به این دو نفتکش همزمان با دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر جمهوری اسلامی را «مشکوک» خواند و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

منبع: رادیو فردا