به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۸

بی توجهی مسئولین به شیوع بیماری های پوستی در زندان قزلحصار

خبرگزاری هرانا – زندانیان محبوس در زندان قزل حصار کرج با مشکلات متعددی در این زندان روبرو هستند. با شروع فصل گرما نبود و بی توجهی به الزامات بهداشتی از سوی متولیان زندان، بیمارهای پوستی چون ساس و گال در میان هزاران زندانی زندان قزلحصار شیوع پیدا کرده است. این موضوع به یک وضعیت بحرانی منجر شده و به دلیل بی توجهی مسئولین زندان، خود زندانیان از طرق مختلف سعی در کنترل وضعیت دارند. این موضوع در کنار نبود امکانات رفاهی اولیه، بهداشتی و پزشکی و تغذیه نامناسب زندانیان بر مشکلات محبوسین افزوده است. گفتنی است این زندان غالبا محل نگهداری زندانیان با جرائم مرتبط با مواد مخدر است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گرم شدن هوا و بی توجهی به الزامات بهداشتی از سوی متولیان زندان، بیمارهای پوستی چون ساس و گال در میان هزاران زندانی زندان قزلحصار شیوع پیدا کرده است.

این موضوع به یک وضعیت بحرانی منجر شده و مسئولان زندان تاکنون راه حلی برای این مسئله ارایه نکرده‌اند.  زندانیان با تجمع در هواخوری‌های زندان با آفتاب دادن یا بعضا سوزاندن البسه و ملافه‌های مشکوک و یا نشاندن افراد مشکوک به ابتلا در آفتاب سعی در کنترل وضعیت دارند.

گفتنی است زندان قزل‌حصار در سال ۱۳۴۳ در حاشیه جاده قزلحصار استان البرز ساخته شده است. این زندان پرجمیعت‌ترین زندان ایران است و غالبا محل نگهداری زندانیان با جرائم مرتبط با مواد مخدر است.

آمار مشخصی از تعداد زندانیان ساکن در این زندان وجود ندارد با این حال بر اساس اطلاعات موجود، جمعیت زندانیان بین ۱۵ تا ۲۵ هزار زندانی برآورد می شود که به گفته غلامحسین اسماعیلی، ریاست وقت سازمان زندان‌ها تا سه برابر ظرفیت، زندانی را در خود جای داده است.

هرانا بهمن ماه سال گذشته گزارش کرده بود که با ورود موج جدیدی از زندانیان به زندان قزلحصار در کنار شیوع شپش و ساس، چند مورد ابتلا به بیماری سل در این زندان روئیت شده بود. این زندانیان تازه وارد که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند عمدتا از مصرف کنندگان مواد مخدرهستند و بدون طی مرحله قرنطینه به بندهای عمومی زندان منتقل شده و بالا گرفتن تب بیماری‌های عفونی از جمله دیده شدن چندین مورد ابتلا به سل باعث نگرانی زندانیان و خانواده های آنان شده است.

هرانا ماه گذشته نیز در گزارشی به بررسی مشکلات بی شمار زندانیان محبوس در زندان قزل حصار پرداخته بود.