به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۵، ۱۳۹۸

آیت‌الله خامنه‌ای: باید به کلی از اروپایی‌ها قطع امید کرد


 خامنه‌ای درجلسه‌ای با اعضای مجلس خبرگان 
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، می‌گوید حرف‌های دولت‌های اروپایی‌ "پوچ" است و باید به کلی از آنان قطع امید کرد.

آقای خامنه‌ای، در جلسه‌ای با اعضای مجلس خبرگان رهبری، با "خبیث" توصیف کردن قدرت‌های اروپایی گفت: "انگیزه های دشمنی اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی تفاوت اصولی با دشمنی آمریکا ندارد. اروپایی‌ها در ظاهر به عنوان میانجی وارد می شوند و حرف های طولانی هم می‌زنند اما همه آنها پوچ است."

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، به ویژه آلمان، بریتانیا و فرانسه، از تعهد خود به حفظ برجام و تلاش برای باز کردن راه معامله با ایران گفته‌اند، اما ایران همچنان در صادرات نفت و دسترسی به نظام بانکی جهانی با مانع روبرو است.

'ابتکار صلح هرمز' چیست؟
ترامپ در صدد جلب حمایت جهانی علیه ایران؛ ظریف مذاکره هسته‌ای را رد کرد
اتحادیه اروپا از ایران خواست تا بیش از این برجام را نقض نکند
آیت‌الله خامنه‌ای روز پنجشنبه، ۴ مهر ( ۲۶ سپتامبر) گفت آمریکا و اسرائیل تنها کشورهایی هستند که نباید با آنها مذاکره کرد و دیپلمات‌های ایرانی همچنان می‌توانند به تعامل با اروپا ادامه دهند، اما با توجه به اینکه اقدامی عملی در جهت بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا نکرده‌اند، "مطلقا نباید به آنها امید داشت و اعتماد کرد."

او با اشاره به نارضایی‌های سیاسی در فرانسه و بریتانیا گفت در شرایط "افول تمدن غرب" باید "از این موقعیت استفاده کرد."

آقای خامنه‌ای موضع آمریکا و اروپا در مواجهه با ایران را به "صف آرایی دشمنان و شیاطین" تشبیه کرد.

توصیه به حضور 'نیروهای انقلابی در مراکز حساس'
رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت "نیروهای مومن و انقلابی" نباید با "برچسب‌های تند و افراطی" طرد شوند و "باید در همه جا و در مقابل تعرض‌ها حمایت شوند."

آقای خامنه‌ای گفت چنین افرادی باید در "مراکز حساس" حضور داشته باشند و به کار گرفته شوند "چرا که آنها همان کسانی هستند که در قضیه ۹ دی ۸۸ و یا در قضایای سال ۹۶ با آن حرکت عظیم وارد میدان شدند و دشمنان را ناکام گذاشتند."

او همچنین گفته درون طیف "نیروهای انقلاب"، "اختلاف سلایق افراد با یکدیگر نباید به مخالفت و معارضه منجر شود."

چندی پیش محمد یزدی و صادق لاریجانی، روسای پیشین قوه قضاییه ایران، به طور عمومی انتقادهای تندی از هم کردند.

آقای لاریجانی، که نماینده مجلس خبرگان است، در جلسه امروز با رهبر ایران حاضر بود. آقای یزدی، که سابقه ریاست خبرگان را هم دارد، در انتخابات قبلی شکست خورد.

مطابق قانون اساسی ایران مجلس خبرگان وظیفه تشخیص صلاحیت رهبر، و در صورت لزوم عزل رهبر و تعیین جانشین را دارد.

امروز احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، گفت: " وظیفه خبرگان این است که از ولایت دفاع کند و مواضع ولایت را کاملا رعایت کند... ما باید مرتب ببینیم که مواضع سیاسی و اجتماعی ایشان چیست و در مقابل دشمن و دوست چه مواضعی دارد و همان مواضع را خودمان داشته باشیم و به دیگران هم بفهمانیم هرچه غیر از این باشد ضلالت است."

بی بی سی