به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۳۰، ۱۳۹۸

آمریکا بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را تحریم کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه ۲۹ شهریور اعلام کرد که بانک مرکزی ایران را به فهرست تحریم‌های این کشور افزوده است.

وی در گفت‌وگویی که با خبرنگاران در کاخ سفید داشت از تحریم‌ها علیه ایران به عنوان «سنگین‌ترین تحریم‌هایی که تاکنون علیه یک کشور وضع شده است»، نام برد.
پیرو این اظهارات وزارت خزانه‌داری آمریکا اطلاعیه‌ای منتشر کرد که می‌گوید بانک مرکزی ایران «میلیون‌ها دلار در اختیار سپاه پاسداران، شاخه خارجی آن، نیروی قدس، و حزب‌الله که گروهی تروریستی وابسته به ایران است قرار داده».
این بیانیه از صندوق توسعه ملی ایران نیز به عنوان یکی از منابع اصلی مالی سپاه پاسداران، نیروی قدس و وزارت دفاع این کشور نام برده است.
آمریکا همراه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران، شرکتی به نام توسعه تجارت اعتماد پارسه را نیز روز جمعه در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و آن را پوششی برای انتقال پول به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران دانست.
آخرین اقدام آمریکا علیه ایران شش روز پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در بقیق و میدان نفتی خریص صورت می‌گیرد، رخدادی که تولید نفت عربستان را به میزان پنج میلیون بشکه در روز کاهش داد.
این حملات را اگرچه حوثی‌های یمن بر عهده گرفته‌اند، اما واشینگتن و ریاض تاکید دارند که ایران پشت آن قرار داشته است تا جایی که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، آن را یک «اقدام جنگی» توصیف کرده است.
آقای ترامپ روز چهارشنبه از تصمیم خود برای «افزایش قابل ملاحظه» تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته و وعده داده بود که جزئیات این تحریم‌ها ظرف ۴۸ ساعت اعلام می‌شود.
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، نیز عنوان کرده که بانک مرکزی ایران آخرین منبع مالی ایران به شمار می‌رود.
پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۹۴ برخی از تحریم‌ها علیه بانک‌ها و صنایع نفت ایران لغو شدند. ولی با خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ این تحریم‌ها بار دیگر به اجرا گذاشته شدند.
از جمله وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۵ اردیبهشت ۹۷، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی ایران، را به اتهام «تامین» میلیون‌ها دلار منابع مالی برای گروه حزب‌الله لبنان تحریم کرده بود.
با این حال وزارت خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه‌ خود برای تحریم بانک مرکزی ایران به حملات روز شنبه که تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داد، اشاره کرد و آن را دلیلی برای تحریم این بانک دانسته است.
این اطلاعیه تاکید می‌کند که واشینگتن به سیاست اعمال فشار حداکثری خود علیه حکومت ایران ادامه خواهد داد.

رادیو فردا