به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۵، ۱۳۹۸

نفتکش توقیف شده بریتانیا بندرعباس را ترک کرد

اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نفتکش استینا ایمپرو ساعت ۷ صبح امروز جمعه ( پنج مهر) از لنگرگاه بندرعباس خارج شده است.

به گفته اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "پرونده قضایی این شناور همچنان باز بوده و در حال طی کردن بررسی‌های حقوقی است."

خبر توقیف این نفتکش ۲۸ تیر امسال از سوی سپاه پاسداران اعلام شد.

نفتکش استینا ایمپرو تحت پرچم بریتانیا است. این کشتی زمانی توقیف شد که از بندر فجیره امارات متحده عربی به مقصد الجبیل در عربستان سعودی می‌رفت.

ایران دو هفته بعد از توقیف نفتکش ایرانی گریس ۱(آدریان دریا) توسط دولت جبل‌‌الطارق،‌ این نفتکش بریتانیایی را به اتهام نقض "قوانین بین‌المللی دریایی" توقیف کرد.

بریتانیا توقیف نفتکش "استینا ایمپرو" از سوی ایران را اقدامی برای "مقابله به مثل" خواند و محکوم کرد.

مدیر بنادر استان هرمزگان رفع توقیف استینا ایمپرو را تایید کرد
فیلیپ هموند: بریتانیا تردد کشتی‌هایش در خلیج فارس را زیر نظر داشت
مالک سوئدی نفتکش توقیف‌شده در تنگه هرمز با ظریف دیدار کرد
شرکت سوئدی مالک استینا ایمپرو هم گفته بود از هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه این تانکر قوانین دریایی را زیر پا گذاشته است مطلع نیست.

بعد از توقیف نفتکش "استینا ایمپرو"، بریتانیا به طور رسمی به ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت خلیج فارس پیوست.

در ماه‌های اخیر بریتانیا سه ناو جنگی خود را به آبهای بین‌المللی جنوب ایران اعزام کرده است. بریتانیا هدف از اعزام این نفتکش‌ها را مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران و تضمین کشتیرانی آزاد در آبهای بین‌المللی عنوان کرده است.

در مقابل این اقدامات، ایران اعلام کرده "قرن‌ها" است که امنیت خلیج فارس را بر عهده داشته و مصمم است که این نقش را ادامه دهد. ایران حضور نیروهای خارجی را عامل تنش می‌داند.

بی بی سی