به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۰۲، ۱۳۹۸

چرا قدیمی‌ترین شرکت مسافرتی ورشکسته شد؟

«توماس کوک» که به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت مسافرتی جهان شناخته می‌شود امروز اعلام ورشکستگی کرد. پس از گمانه‌زنی‌هایی که این ورشکستگی را به برگزیت نسبت داده، این سوال مطرح شده که چطور کار این شرکت بزرگ مسافربری در آستانه رشد جهانی سفرهای گردشگران به ورشکستگی رسید؟

به گزارش ایسنا، شرکت «توماس کوک» از سال ۱۸۴۱ فعالیت خود را در بریتانیا آغاز کرد و هماهنگی هتل و خطوط هواپیمایی را برای  ۱۹ میلیون مسافر از ۱۶ کشور مختلف به عهده داشت.

رسانه‌های خارجی ورشکستگی این شرکت مسافرتی را در پی بدهی ۱.۷ میلیارد پوند اعلام کرده‌اند.

مشکلات مالی «توماس کوک» از یک سال پیش آغاز شد و سال گذشته با کاهش سهام این شرکت بیش از پیش تشدید شد. ناآرامی‌های ناشی از کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه نیز عاملی بود که یکی از بزرگ‌ترین مقاصد گردشگری این شرکت را با مشکل مواجه کرد. موج گرمای شدید اروپا از دیگر عواملی بود که به کاهش بیشتر سفرهای گردشگران اروپایی منجر شد.

قرار بود با اهدای کمک مالی ۹۰۰ میلیون پوندی از سوی شرکت بین‌المللی «فوسون»، بحران اقتصادی «توماس کوک» پایان یابد اما با گذشت زمان، بدهی این شرکت مسافربری به ۲.۱ میلیون دلار رسید؛ این یعنی توماس کوک به ۲۰۰ میلیون پوند دیگر برای نجات از بحران ورشکستگی نیاز داشت.

در این بین برخی از کارشناسان «برگزیت» ‌ را عامل اصلی ورشکستگی «توماس کوک» دانستند، اما «مت هنکاک» ‌ـ وزیر بهداشت بریتانیا ـ در اظهارنظری رسمی در این‌باره، هرگونه ارتباط ورشکستگی این شرکت با خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کرد.

با اعلام ورشکستگی و متوقف شدن فعالیت شرکت «توماس کوک»، حدود ۶۰۰ هزار مسافر این شرکت که شامل ۱۵۰ هزار مسافر بریتانیایی می‌شوند، برای بازگشت از سفر با مشکل مواجه شده‌اند، هرچند دولت بریتانیا مسئولیت بازگرداندن مسافران بریتانیایی این شرکت را در دو هفته آینده به عهده گرفته است.