به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۸

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید شد

رابرت اوبراین چهارمین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد که رابرت اوبراین را به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب کرده است. اوبراین که جانشین جان بولتون شده است، پیش از این به عنوان نماینده ویژه رئيس‌جمهوری در امور گروگان‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا مشغول به کار بود.

رابرت اوبراین چهارمین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است. پیش از وی، مایکل فلین، هربرت مک‌مستر و جان بولتون در این سمت خدمت کرده بودند.

آقای بولتون روز ۱۹ شهریور امسال توسط دونالد ترامپ برکنار شد. آقای ترامپ پس از برکناری بولتون گفت که وی چند اشتباه انجام داد و بین او و بسیاری از مقام‌های دولت تفاهم وجود نداشت.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، بولتون درباره ونزوئلا یک مسیر دیگر را دنبال می‌کرد و برای خلع سلاح هسته‌ای کره‌ شمالی دنبال استفاده از مدل لیبی بود. رئیس‌جمهوری آمریکا این موارد را از اشتباهات جان بولتون خواند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته از خبر اخراج جان بولتون استقبال و از آن به عنوان «شکست» سیاست‌های «جنگ‌طلبانه» وی تعبیر کردند.

آقای اوبراین پیش از فعالیت در دولت دونالد ترامپ، به شغل وکالت اشتغال داشت و دانش آموخته رشته حقوق است. او در عین حال در کارزار انتخاباتی برخی از نامزدهای حزب جمهوریخواه مشاور آنها در امور سیاست خارجی بود.

آقای اوبراین در ماه‌های گذشته مکاتباتی با مقام‌های ایران درباره بازداشت برخی از شهروندان آمریکایی و دوتابعیتی‌ها داشته است.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، ششم اردیبهشت امسال گفت که نامه اُبراین را دریافت کرده ولی این نامه «یک‌سویه» بوده و بدون اینکه پیشنهادی بدهد، خواستار آزادی زندانیان دوتابعیتی و آمریکایی از سوی دولت ایران شده بود.

رابرت اوبراین در یادداشتی که پنجم مهرماه پارسال در روزنامه آمریکایی هیل منتشر شده است، ایران را به عنوان «بدترین گروگان‌گیر» توصیف کرده بود.

او در این یادداشت، رفتار حکومت ایران درباره شهروندان آمریکایی را «غیراخلاقی» و «وحشیانه» توصیف کرده و یکی از شروط بهبود رابطه ایران و آمریکا را پایان دادن به این رفتار خوانده بود.

آقای اوبراین در این یادداشت با تمجید از رویکرد دولت ترامپ، نوشته بود که دولت آمریکا درک می‌کند که «گروه‌های تروریستی» و «کشورهای یاغی مثل ایران» هزینه‌ زیادی بر خانواده گروگان‌های آمریکایی تحمیل می‌کنند.

بر اساس توئیت دونالد ترامپ، خبرگزاری‌ها و سایت رادیو فردا/ ر.ح/ ک.ر