به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۲۵، ۱۳۹۸

نخستین واکنش ترامپ به حمله به تاسیسات نفتی عربستان

دونالد ترامپ در اولین واکنش به حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان که تولید نفت این کشور را دچار اختلال جدی کرده گفته است که آمریکا در صورت تایید سوءظن ها در مورد اینکه چه کسی عامل حمله بوده آماده اقدام نظامی است.

شورشیان حوثی یمن که با نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ هستند مسئولیت این حمله با "ده پهپاد" را بر عهده گرفته‌اند اما آمریکا می‌گوید این حملات کار ایران بوده است.

آقای ترامپ عصر یکشنبه در توییتی نوشت: "خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته. دلایلی برای این باور هست که می دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!".

همزمان به دنبال این حمله که بیش از ۵ درصد عرضه نفت جهانی را مختل کرده، بهای نفت به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسیده است.

بهای نفت خام برنت در آغاز معاملات روز ۱۹ درصد جهش کرد و به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت رسید درحالی که بهای نفت غرب تگزاس، دیگر شاخص مهم جهانی، ۱۵ درصد جهش کرد و بشکه ای ۶۳ دلار و ۳۴ سنت شد.

با این حال بعد از دستور رئیس جمهور آمریکا برای آزاد کردن ذخایر استراتژیک نفتی این کشور بها تا حدودی تخفیف یافت.

گفته می شود بازگشت این تاسیسات عربستان به تولید عادی ممکن است هفته ها وقت ببرد.

آقای ترامپ در توییت دیگری در روز یکشنبه گفت گزارش ها از آمادگی او برای دیدار "نامشروط" با مقام های ایرانی دقیق نیست.

او نوشت: "رسانه های اخبار جعلی می گویند من مایلم با ایران ملاقات کنم، "بدون پیش شرط". (طبق معمول!) این یک بیانیه نادرست است."

این درحالی است که مقام های دولت او از جمله مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر بر این آمادگی تاکید کرده اند.

آقای پومپئو روز دهم سپتامبر گفته بود: "او (آقای ترامپ) آماده ملاقات به طور نامشروط است."

انگشت اتهام

آقای پومپئو روز شنبه گفت ایران تا به حال صد حمله به عربستان انجام داده و هیچ نشانه‌ای نیست که حمله دیروز از خاک یمن انجام شده باشد.

ایران این موضوع را تکذیب و آمریکا را به دروگویی متهم کرده است. در همین حال دولت عراق تکذیب کرده است که این حملات از خاک این کشور انجام شده است.

به گزارش رویترز پیشتر بعضی رسانه های عراقی گزارش داده بودند که حمله شنبه از عراق انجام شده است که با کویت هم مرز است.

روز یکشنبه یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد به خبرگزاری رویترز گفت که ابعاد و دقت حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حکایت از آن دارد که از نه طرف جنوب یعنی یمن، بلکه از طرف غرب-شمال غربی انجام شده است.

این مقام گفت: "شکی نیست که ایران مسئول این حمله است. هر طور که ماجرا را می شکافید، گریزی از این (تعبیر) نیست. نامزد دیگری وجود ندارد. شواهد هیچ جهت دیگری جز مسئولیت ایران را نشان نمی دهد."

مقام آمریکایی به رویترز گفت مقام های سعودی گفته اند شاهد نشانه هایی از برخورد موشک های کروز به این تاسیسات بوده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از مقام های ارشد دولت آمریکا که نامشان فاش نشد گزارش داد که ارزیابی اطلاعاتی، از جمله تصاویر ماهواره ای، موید این نظر است که ایران مسئول حملات روز شنبه بود.

بنابه این گزارش دولت آمریکا درحال انتشار تصاویر ماهواره ای است که مقام ها می گویند حداقل ۱۹ نقطه محل اصابت مهمات در دو تاسیسات انرژی عربستان سعودی را نشان می دهد.

به گفته این مقام ها همچنین دستگاه هایی که ظاهرا در این حمله به مقصد نرسیده جمع آوری شده و سازمان های اطلاعاتی آمریکا و عربستان در حال تحلیل آنها هستند.

همزمان رویترز گزارش می دهد که کویت درحال تحقیق درباره رویت پهپاد در آسمان این کشور است.

بی بی سی