به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۸

هزاران معترض در شهرهای سرتاسر مصر به خیابان‌ها آمدند

شب گذشته معترضان در مصر در حرکتی بی‌سابقه علیه السیسی به خیابان‌ها آمدند
مردم مصر در اعتراضاتی بی‌سابقه خواهان سقوط عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری از قدرت شدند. هزاران معترض در شهرهای سرتاسر مصر جمعه شب ۲۰ سپتامبر به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «برخیز، نترس، سیسی باید برود» و «مردم خواهان سقوط نظام هستند» سر دادند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»؛ تظاهرات عمده در قاهره، اسکندریه، و سوئز رخ داد. در قاهره، نظامیان در لباس غیرنظامی با تظاهرکنندگان که قصد حرکت به سمت میدان تحریر را داشتند مقابله کردند.

میدان تحریر صحنه مبارزات انقلابی مردم مصر در سال ۲۰۱۱ بود که به سقوط حسنی مبارک منجر شد.

گزارش‌ها از دستگیری برخی معترضان در قاهره، خشنونت پلیس و شلیک گاز اشک‌آور حکایت دارد.

اعتراضات مردمی بی‌سابقه در مصر علیه السیسی ژنرال سابق ارتش و رئیس‌جمهوری فعلی، در پی انتشار ویدئوهای افشاگرانه محمد علی، بازیگر و تاجر مصری آغاز شد. محمد علی، السیسی را به فساد متهم کرده و از مردم خواسته بود که به خیابان‌ها بیایند و خواستار برکناری او از قدرت شوند. این تاجر مصری که اکنون ساکن اسپانیاست، در ویدئوهای افشاگرانه خود گفته است که به عنوان پیمانکار ارتش در سال‌های اخیر شاهد فساد گسترده السیسی و مخارج میلیون‌ها دلاری او برای ساختن کاخ‌ها، ویلاها و هتل‌ها بوده است.

السیسی این اتهامات را «دروغ» دانست و گفت که مردم باید در عوض به مخارج دولت در صحرای سینا برای مقابله با تروریسم نگاه کنند.

تحلیل‌گران پاسخ الیسی به اتهامات محمد علی را نشانه قدرت و محبوبیت رو به افزایش این فرد و خطرات او برای حکومت فعلی دانسته‌اند.

علی در ویدئویی که روز سه‌شنبه منتشر کرد گفته بود: «اگر السیسی تا پنج‌شنبه استعفای خود را اعلام نکند، مردم مصر روز جمعه در اعتراض به خیابان‌ها خواهند آمد» مردم نیز طبق گفته او جمعه به خیابان‌ها آمدند.

رادیو زمانه