به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۸

هشدار روسیه درباره تلافی کردن حمله به تاسیسات نفتی عربستان

تاسیسات نفتی بقیق در عربستان سعودی پس از حملات اخیر
وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه ۲۵ شهریور گفت صحبت از تلافی کردن حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی غیرقابل قبول و استفاده از این حادثه با هدف تشدید تنش با ایران غیرسازنده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به اعتقاد ما استفاده از این حادثه برای تشدید تنش با ایران در چارچوب سیاست شناخته شده آمریکا غیر سازنده است. پیشنهادهای مربوط به اقدامات تلافی‌جویانه که در واشینگتن مورد بحث قرار گرفته‌اند نيز غیرقابل قبول هستند.»

این بیانیه می‌افزاید که از نظر روسیه افزایش حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی نتیجه مستقیم تداوم جنگ در یمن است.

روز سه‌شنبه حکومت عربستان سعودی سعی کرد بازار نفت را آرام کند. مقامات این کشور گفتند میزان تولید نفت با سرعت بیشتری از آنچه که پیش‌بینی می‌شد احیا می‌شود به طوری که طی دو تا سه هفته شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت.

به گفته منابع مطلع، دولت عربستان سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته در مورد پیامدهای حمله به تاسیسات نفتی آن کشور به اعضای اوپک و بازار بین المللی نفت هیچ اطلاعاتی نداده بود.

روز دوشنبه منابع مطلع از آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی گفته بودند که بازگشت به میزان عادی تولید نفت ممکن است چند ماه طول بکشد.

تحت تاثیر این حملات موشکی و پهپادی میزان تولید نفت عربستان سعودی تقریبا نصف و بهای نفت در بازار جهانی ناگهان افزایش یافت. انتشار خبر احیا میزان تولید نفت عربستان سعودی در روز سه‌شنبه بهای نفت را در حد چشمگیری کاهش داد.

یک مقام سعودی گفت این کشور تولید نفت خود را در آینده نزدیک به ۵.۷ میلیون بشکه خواهد رساند که معادل ۷۰ درصد تولید عادی است و طی دو تا سه هفته آینده تولید نفت به حد عادی بازخواهد گشت.

شورشیان حوثی مسئولیت این حمله را پذیرفته‌اند ولی واشینگتن ایران را مسئول این حمله می‌داند. مقامات آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند که این حملات حتی از خاک ایران انجام شده.

در همین روز مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، خبر داد که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه راهی عربستان سعودی شده است تا درباره چگونگی واکنش به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند.

ایران اتهام نقش داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را به شدت رد کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ رادیو فردا؛ ش.ر/س.ن