به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۰۸، ۱۳۹۸

هشدار اتحادیه اروپا به ایران:

در صورت اجرای گام چهارم، از برجام خارج می‌شویم
سه کشور اروپایی امضاء‌کننده برجام اعلام کرده‌اند در صورت اجرای گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، از برجام خارج خواهند شد.

به گزارش عصر ایران، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه به نقل از گاردین نوشت: «اتحادیه اروپا به‌صورت خصوصی به ایران هشدار داده که در صورت ادامه کاهش تعهدات از سوی ایران تا ماه نوامبر (آبان) از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد».

اتحادیه اروپا تصریح کرده است اگر گام بعدی ایران «به شکل چشمگیری» تعهدات ایران را کاهش داد، مسئله عدم پایبندی ایران به سازوکار رسمی حل اختلاف ارجاع خواهد شد.

گام های کاهش تعهدات برجامی چیست؟
در سال جاری ایران در اقداماتی که به گام‌های اول، دوم و سوم مشهور شد بخش از تعهدات برجامی خود را کاهش داد تا اروپا را به اجرای تعهدات خود در توافق هسته ای ملزم کند.

با برداشتن گام سوم در 15 شهریور، ایران به طور قابل ملاحظه‌ای از مرز تعهدات برجامی عبور کرده است.

به عبارتی ایران با سه گام، سه سقف برجامی را دیگر به رسمیت نمی‌شناسد.

سقف اول مربوط به ذخایر است که ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین را شامل می‌شود. ایران با برداشتن گام اول، این سقف را رد کرد.

سقف دوم مربوط به درصد غنی‌سازی است که در گام دوم رد شد.

سقف سوم هم در زمینه زمانبندی تحقیق و توسعه بود، که با اعلام دستور ریاست جمهوری، از روز جمعه 15 شهریور این سقف هم وجود نخواهد داشت.

 آنچه در ادامه مسیر و برای گام‌های آتی از جمله گام چهارم باقی مانده سقف مربوط به تعداد سانتریفیوژهاست. البته موارد دیگری مانند بحث پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها، از سرگیری غنی‌سازی در سایت‌های دیگر هم وجود دارد. این موارد احتمالا در هشدار اتحادیه اروپا مدنظر بوده است.