به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۷، ۱۳۹۸

آمریکا: حملات به تاسیسات نفتی عربستان از خاک ایران انجام شده است

در آخرین تحولات از بحران در خلیج فارس، مقامات ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور اعلام کردند که حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از داخل مرزهای ایران انجام شده‌است. شبکه خبری سی‌بی‌اس در این روز به نقل از منابع مطلع در دولت آمریکا گزارش داد، بسیاری از موشک‌هایی که تاسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص عربستان را هدف قرار داده‌اند از خاک ایران شلیک شده‌اند.

این گزارش ادامه می‌دهد که دست‌کم یک موشک ایرانی نیز از آسمان کویت عبور کرده است.

پیش از این حوثی‌های یمن که در جنگ با عربستان سعودی به‌سرمی‌برند، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته بودند. حوثی‌ها می‌گویند که با ده فروند پهپاد تاسیسات عربستان سعودی را هدف قرار داده‌اند.

اما مقامات ایالات متحده تاکید داشته‌اند که ایران پشت این حملات بوده، از جمله وزیر خارجه آمریکا همان روز عنوان کرد، «ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تأمین انرژی جهان انجام داده است.»

با این حال اتهام انجام این حملات از داخل مرزهای ایران می‌تواند صورت ماجرا را تا حدی تغییر بدهد.

این خبر در حالی اعلام شده که ساعاتی پیش وزیر خارجه فرانسه گفته بود این کشور شواهدی ندارد که بگوید پهپادهایی که به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده‌اند، از کجا آمده‌اند. ژان ایو لودریان افزوده است که نمی‌داند کس دیگری هم چنین شواهدی دارد یا نه.

یک روز قبل از آن ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در جنگ یمن، گفته بود بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد سلاح‌هایی که از آنها برای حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان استفاده شد، ایرانی هستند.

وی با بیان اینکه «تحقیقات درباره منشا حملات ادامه دارد و نتایج آن اعلام خواهد شد»، اضافه کرده بود: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این حملات از خاک یمن صورت نگرفته است.»

عربستان سعودی می‌گوید از کارشناسان سازمان ملل و دیگر کارشناسان بین‌المللی دعوت خواهد کرد برای انجام تحقیقات در مورد حملات اخیر به تاسیسات نفتی، به آن کشور سفر کنند.

مقامات جمهوری اسلامی دست‌ داشتن در این حملات را رد کرده‌اند. از جمله سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات مایک پومپئو را برنامه‌ریزی «برای اقداماتی در آینده» توصیف کرد و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در توئیترش نوشت:‌ «مایک پومپئو که در فشار حداکثری شکست خورده به دروغ حداکثری روی آورده است».

با استفاده از گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس و رادیو فردا؛ س.ن