به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۱۷، ۱۳۹۹

ممنوعیت تبلیغات درمان کووید-۱۹ در فیسبوک

فیسبوک تبلیغاتی را که به دروغ ادعا می‌کنند برای ویروس کرونا (کووید - ۱۹) درمان یا واکسن دارند ممنوع کرده است.
این غول فناوری بعد از آن که سازمان جهانی بهداشت در مورد «همه‌گیری اطلاعات» نادرست و نظریه‌های توطئه راجع به این بیماری در رسانه‌های اجتماعی هشدار داد، چنین سیاستی را در پیش گرفته است.

فیسبوک به پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر که برای نخستین بار خبر این ممنوعیت را منتشر کرد، گفت: «اخیراً خط‌مشی ممنوعیت آگهی‌هایی را به اجرا در آورده‌ایم که در ارتباط با کرونا هستند و حس اضطرار ایجاد می‌کنند. برای مثال، محدود بودن تدارکات را القا می‌کنند یا درمان یا جلوگیری تضمینی را تبلیغ می‌کنند.»

«برای بخش‌هایی مثل بازار هم خط‌مشی‌هایی داریم که در آن‌ها هم جلوی چنین کارهایی را بگیریم.»

بیانیه فیسبوک پس از آن انتشار می‌یابد که چاد وولف، وزیر کنونی امنیت داخلی ایالات متحده، ادعاهای گمراه کننده‌ای را مطرح کرد و گفت که واکسن کرونا تقریباً آماده شده است.

آقای وولف در گزارش به مجلس سنا گفت که واکسن ویروس کرونا «در عرض چند ماه» آماده خواهد شد، در حالی که طبق برآوردهای مرکز مهار و پیشگیری از بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) دست‌کم یک سال طول می‌کشد تا واکسن مورد تاییدی تولید شود.

این در حالی است که شرکت زیست‌فناوری مدرن ایالات متحده، همین هفته واکسنی آزمایشی را که تولید کرده بود برای محققان دولت ایالات متحده فرستاد، اما فرایند آزمایش کردن قابلیت مصون‌سازی بالقوه آن، دستکم یک سال به درازا می‌کشد.

هم اکنون در چین نیز که شیوع ویروس کرونا از آن جا آغاز شد، بیش از ۸۰ آزمایش بالینی در دست اجرا است و در هر یک از آن‌ها ۶۰۰ نفر را تحت آزمایش قرار می‌دهند. در این آزمایش‌ها گستره‌ای از درمان‌ها را به کار می‌گیرند. از درمان‌های طب سنتی چینی که قرن‌ها قدمت دارند، تا داروهای مالاریا و اچ‌آی‌وی که ثابت شده است ویروس را در محیط کشت یاخته‌ها از بین می‌برند.

فیسبوک نخستین بار ماه پیش به حالت اضطراری که ویروس کرونا در عرصه بهداشت عمومی پدید آورد، واکنش نشان داد و در وب‌نوشتی توضیح داد که از طریق «شبکه‌ جهانی کارشناسان واقعیت‌سنجی ثالث» خود تمام مطالب مربوط به شیوع کرونا را بررسی خواهد کرد.

در آن وب‌نوشت آمده بود: «اگر کارشناسان اطلاعات موجود در مطلبی را کذب تشخیص دهند، پخش آن مطلب را در فیسبوک و اینستاگرام محدود می‌کنیم و اطلاعات دقیقی را که این همکاران عرضه می‌کنند، در معرض دید مردم قرار می‌دهیم»

«به افرادی هم که چنین مطالبی را همرسان کرده‌اند یا سعی دارند همرسان کنند، هشدار می‌دهیم که آن مطالب طبق واقعیت‌سنجی‌های صورت گرفته نادرست هستند.»

ایندیپندنت فارسی