به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۱۸، ۱۳۹۹

چرا نرخ‌ مرگ و میر کرونا در آلمان این‌قدر کم است؟

مردم به آن‌ها می‌گویند: تاکسی‌های کرونا. پزشکانی با لباس‌های پوشیده و محافظ، در اطراف خیابان‌های خالی هایدلبرگ در حال گشت‌زنی با ماشین هستند. آن‌ها بیمارانی را که به کرونا مبتلا شده‌ و در خانه مانده‌اند، معاینه می‌کنند.
آزمایش خون می‌گیرند و علایمی را چک می‌کنند که شاید نشانه‌ای از بدتر شدن حالت بیمار باشد. ممکن است تجویز کنند که بیمار در بیمارستان بستری شود، حتی اگر نشانه‌های کمی داشته باشد. وقتی که بیمار در شروع بیماری در بیمارستان بستری شود شانس زنده‌ماندش بسیار زیاد خواهد بود.

تاکسی‌های کرونایی هایدلبرگ فقط یکی از ابتکارات این شهر در مقابله با کرونا است اما نشانه‌ای از میزان جدیت و تعهد نهادهای دولتی در مقابله بیماری همه‌گیر کرونا است و همچنین توضیح می‌دهد که چرا نرخ مرگ ومیر به‌خاطر کرونا در آلمان این‌قدر پائین است.

کووید-۱۹ ضربه محکمی به آلمان زد: طبق گزارش دانشگاه جان‌ هاپکینز، این کشور تا صبح روز شنبه گذشته، بیش از ۹۱هزار مورد مبتلا به کرونا داشته. این مقدار آلمان را بعد از امریکا، ایتالیا و اسپانیا در مقام چهارم قرار می‌دهد.

اما آلمان با داشتن ۱۲۷۵ تلفات ناشی از کرونا، نرخ تلفاتش حدود ۱.۳درصد است. این مقدار برای ایتالیا ۱۲ درصد، برای اسپانیا، بریتانیا و فرانسه حدود ۱۰ درصد، برای چین ۴درصد و برای آمریکا ۲.۵درصد بوده است. حتی در کره جنوبی هم که در شکست دادن کرونا مدل شده است میزان مرگ‌ومیر ۱.۷ درصد بوده.

هندریک استریک، مدیر موسسه ویروس‌شناسی بیمارستان دانشگاهی شهر بن می‌گوید: «همه درباره وضعیت غیرعادی آلمان حرف می‌زنند.» همکاران استریک از ایالات متحده و جاهای دیگر با او تماس گرفته‌اند: «از من می‌پرسند چه کار متفاوتی کردید؟ چرا میزان مرگ‌ومیر شما این‌قدر کم است؟»

چند جواب برای این سئوال وجود دارد.

میانگین سن مبتلایان در آلمان نسبت به سایر کشورهای دیگر کم‌تر بوده است. بسیاری از بیماران اولیه، در استراحتگاه‌های اسکی در اتریش و ایتالیا این ویروس را گرفته‌اند و نسبتا جوان و سالم بودند. کرونا در آلمان به صورت «اپیدمی اسکی‌بازها» شروع شد.

بیماری که گسترش یافت، آدم‌های سالمندتر هم درگیر شدند و نرخ مرگ‌ومیر هم که تا دو هفته پیش ۰.۲درصد بود زیاد شد. اما میانگین سن درگیری با بیماری -۴۹ سال- به نسبت کم ماند. این عدد در فرانسه ۶۲.۵ و در ایتالیا ۶۲ سال است.

توضیح دیگر کم‌بودن میزان مرگ‌ومیر در آلمان این است که تست‌گیری از مردم بسیار بیشتر از سایر کشورها بوده است. تست‌گیری در آلمان افرادی را که نشانه بیماری ندارند یا نشانه‌های کمی دارند، هم در برمی‌گیرد و بنابراین تعداد موارد مبتلا را - بدون اینکه موارد مرگ‌ومیر زیاد شود- بالا می‌برد. همین امر نرخ مرگ‌ومیر را روی کاغذ خودکار پائین می‌آورد.

اما عوامل مهم درمانی هم وجود دارند که تعداد فوتی‌ها در آلمان را کم نگه داشته. به گفته متخصصان ‌بیماری‌های همه‌گیر و ویروس‌شناسی مهم‌ترین عامل در این زمینه، تست‌گیری گسترده، نگه‌داری، تعداد فراوان تخت‌های بیمارستانی و دولتی با اعتماد اجتماعی بالا بوده که دستورالعمل‌هایش در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی به‌طور گسترده در بین مردم مورد قبول است.

تست‌گیری

در نیمه ژانویه و بسیار قبل از اینکه ویروس در آلمان همه‌گیر شود، بیمارستان چاریت در برلین یک نمونه تست را تولید و فرمول آن را به صورت آنلاین منتشر کرد.

وقتی آلمان، در فوریه [نیمه بهمن ۹۸] اولین مورد ابتلا به کووید۱۹ را ثبت کرد، آزمایشگاه‌ها در سراسر کشور شروع به تولید کیت آزمایش کردند.

الان، آلمان هرهفته ۳۵۰هزار تست کرونا می‌گیرد که از هر کشور اروپایی بیشتر است. تست‌گیری ابتدایی و گسترده به مقامات این امکان را داده که بیماران مبتلای شناسایی‌شده را ایزوله کنند و بنابراین میزان گسترش بیماری را کُند کنند. به‌علاوه این امکان را فراهم می‌کرد که زمان بیشتری به عملیات نجات حیات اختصاص پیدا کند. به گفته پروفسور کراوس‌لیچ،: «وقتی بیماری را زود تشخیص می‌دهم و درمان می‌تواند زودتر شروع شود- مثلا می‌توان بیمار را قبل از اینکه ریه‌اش از بین برود زیر ونتیلاتور قرار داد- شانس زنده‌ماندن خیلی بیشتر می‌شود»

از کادر درمانی که احتمال ابتلا و گسترش دادن بیماری در بین آن‌ها بیشتر است، به‌طور منظم تست گرفته می‌شود. برای ساده‌ و موثر کردن روال کار، برخی بیمارستان‌ها از بلوک‌های کیت تست‌ استفاده می‌کنند، با پدهای ۱۰تایی از کادر درمانی تست می‌گیرند و در صورتی که یک نمونه مثبت بود، به صورت فردی از آن‌ها تست می‌‌گیرند.

مقامات درمانی برنامه‌ریزی کرده‌اند که یک مطالعه گسترده در مورد پادتن در آخر آوریل شروع شود. برای این کار قرار است هر هفته از ۱۰۰ هزار آلمانی تست رندم گرفته شود تا معلوم شود مصونیت دربرابر کرونا چگونه ایجاد می‌شود.

نکته کلیدی برای تضمین تست‌گیری گسترده این است که بیماران برای این تست‌ها هیچ پولی پرداخت نمی‌کنند. این در حالی است که در هفته‌های اول شیوع بیماری، در امریکا تست مجانی نبود.

به گفته استریک: «جوانی که هیچ بیمه درمانی ندارد و گلویش کمی درد می‌کند احتمال کمی دارد که پیش دکتر برود و بنابراین ریسک شیوع تعداد بیشتری از مردم بالا می‌رود».

ردگیری

در آخر فوریه، پروفسور استریک برای اولین‌بار مطلع شد که تست کرونای بیماری در بیمارستانش در بُن، مثبت شده است: یک جوان ۲۲ ساله که هیچ نشانه‌ای نداشت اما کارفرمایش - یک مدرسه- از او خواسته بود که تست بدهد. اولیای مدرسه زمانی از او خواستند تست بدهد که خبردار شدند او در کارناوالی شرکت کرده که افراد دیگر شرکت‌کننده در آن، تست مثبت داشته‌اند.

در بیشتر کشور اغلب تست‌ها محدود به بیمارانی است که بسیار بیمارند و افرادی مانند این جوان از دادن تست خودداری می‌‌کنند.

اما در آلمان این‌طور نیست. تا نتیجه تست مشخص شد، مدرسه‌ی کارفرما تعطیل شد و به همه دانش‌اموزان و کادر آموزش دستور داده شد در خانه و پیش خانواده‌های‌شان به مدت ۲ هفته بمانند. از نزدیک ۲۳۵ نفر از اعضای مدرسه تست گرفته شد. پروفسور استریک می‌گوید:« تست‌گیری و شناسایی استراتژی‌ای بود که در کره جنوبی موفق بود و تلاش کردیم از این تجربه موفق بیاموزیم».

آلمان به سرعت از برداشت غلط از این استراتژی هم دوری کرد: استراتژی ردگیری را هرچه قوی‌تر باید اجرا کرد.

برای مثال، همه آنانی که از ایسگل، یک استراحت‌گاه اسکی، به آلمان برگشته بودند، شناسایی شدند و از ایشان تست گرفته شد.

نظام درمانی دولتی قدرتمند

قبل از اینکه کرونا کل آلمان را فرابگیرد، بیمارستان دانشگاهی شهر گِسِن ۱۷۳ تخت مجهز به ونتیلاتور[دستگاه تنفس مصنوعی] داشت. در هفته‌های گذشته، با هر دست‌وپا زدنی که بود ۴۰ تای دیگر جور کرد و کادر درمانی را که برای کار کردن در بخش کرونا در حالت آماده‌باش هستند، ۵۰درصد افزایش داد.

سوزان هِرولد، متخصص عفونت ریه در این بیمارستان می‌گوید: «ما ظرفیت بالایی داشتیم حالا داریم بیمارانی از ایتالیا، اسپانیا و فرانسه پذیرش می‌کنیم. ما در حوزه درمان اضطراری بسیار قوی هستیم».

در همه آلمان، بیمارستان‌ها ظرفیت درمان اضطراری خود را افزایش داده‌اند. در ژانویه، آلمان ۲۸هزار تخت درمان اضطراری مجهز به ونتیلاتور داشت، یعنی برای هر ۱۰۰هزار نفر، ۳۴ عدد. این عدد برای ایتالیا ۱۲ و برای هلند ۷ عدد است. حالا ۴۰هزار تا از این تخت‌ها در آلمان در دسترس است.

برخی از متخصصان -با احتیاط- خوش‌بین هستند که اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی برای اینکه نظام درمانی به کرونا پاسخ دهد کافی هستند و نگرانی از کمبود وسایل حیاتی مانند ونتیلاتور وجود ندارد.

پروفسور استریک می‌گوید دستورالعمل‌های اولویت‌بندی بین بیماران آماده شده‌اند تا در صورت اجبار از آن‌ها استفاده کنند. اما به نظرش اکنون می‌توان از این اولویت‌بندی دوری کرد.

اعتماد به دولت

علاوه بر تست‌گیری گسترده و آمادگی نظام درمانی، بسیاری رهبری مرکل، صدراعظم آلمان، را یک دلیل برای پائین بودن نرخ مرگ‌ومیر می‌دانند.

خانم مرکل در خلال بحران روشن، خونسردانه و منظم عمل کرد. او به سخت‌گیرانه‌ترین شکل فاصله‌گذاری اجتماعی را در کشور اجرا کرد. محدودیت‌ها که برای کم کردن میزان گسترش اپیدمی بسیار حیاتی بود، با کمترین مخالفت سیاسی و بیشترین همراهی و تبعیت همراه شدند.

میزان محبوبیت خانم صدراعظم رشد زیادی پیدا کرده است.

پروفسور کراوس‌لیچ می‌گوید: «شاید مهم‌ترین منبع قدرت ما در آلمان نظام تصمیم‌سازی عقلانی در بالاترین سطح دولت به‌همراه اعتماد به دولت در میان مردم باشد».

کاترین بِن‌هولد، خبرنگار نیویورک‌تایمز

این گزارش در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۲۰ به مشخصات زیر در وب‌سایت روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده است.
A German Exception? Why the Country’s Coronavirus Death Rate Is Low

برگرفته از ایران امروز