به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۰، ۱۳۹۹

پیام رهبر مخالفان بلاروس به فرانسوی‌ها: ما را کمک کنید!

سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر تبعیدی مخالفان بلاروس 
 خانم سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر تبعیدی مخالفان بلاروس، در ادامۀ تلاش‌های خود برای جلب حمایت کشورهای غربی، پارلمان فرانسه را خطاب قرار داد و خواستار اعمال فشار بیشتر به دولت بلاروس شد. الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس، زیر چتر روسیه قرار دارد. اتحادیۀ اروپا و به ویژه آلمان و فرانسه سیاست حمایت فعال از مخالفان مسکو را پیش گرفته‌اند.

روز چهارشنبه ۷ اکتبر/۱۶ مهر، خانم تیخانوفسکایا از طریق ویدئو با اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی فرانسه سخن گفت. او از نمایندگان فرانسوی خواست که به ملت بلاروس یاری دهند. او گفت: "کمک کنید تا از خشونت و جنگ داخلی در امان بمانیم. کمک کنید تا از بحران کنونی سرفراز بیرون بیاییم. کمک کنید تا انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کنیم".

رهبر مخالفان بلاروس که بعد از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ناچار به فرار از کشور شد و به لیتوانی پناه برد، از اعضای پارلمان فرانسه خواست که از اعمال فشار بر لوکاشنکو دست برندارند. او گفت که "تحریم بسیار مهم است، اما کافی نیست" و خواستار کمک‌های ملموس به تظاهرکنندگان و قربانیان سرکوب شد. اتحادیۀ اروپا شماری از مسئولان دولت بلاروس را که در سرکوب و اختناق نقش داشته‌اند تحریم کرده است.

خانم تیخانوفسکایا همچنین کمک‌های مالی به اپوزیسیون بلاروس را بسیار مهم دانست و گفت که "صندوق‌های همبستگی" با زندانیان سیاسی یا مخالفانی که بیکار شده‌اند یا به تبعید رفته‌اند می‌تواند "کمک بزرگی باشد". او همچنین برای خبرنگاران مستقلی که بدون اجازۀ دولت، رویدادهای بلاروس را پوشش می‌دهند تقاضای یاری و پشتیبانی کرد و خطاب به نمایندگان فرانسوی گفت: "کمک شما در این جهت بسیار ارزشمند خواهد بود". او از دولت فرانسه دعوت کرد که دانشجویان بلاروس را که در کشور خود تحت تعقیب قرار دارند پناه بدهد و برای آنان امکان ادامۀ تحصیل فراهم آورد.

هشت روز قبل، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در سفر به لیتوانی با سوتلانا تیخانوفسکایا دیدار کرده و به او قول کمک داده بود. روز گذشته – سه‌شنبه ۶ اکتبر - خانم تیخانوفسکایا در برلن با آنگلا مرکل ملاقات کرد. به نظر می‌رسد که اتحادیۀ اروپا، و در رأس آن فرانسه و آلمان، تلاش می‌کنند با تقویت اپوزیسیون بلاروس برگ برنده یا ابزاری برای داد و ستد با مسکو به چنگ آورند. روسیه همچنان از لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس حمایت می‌کند، اما آنچه برای مسکو اهمیت دارد نه شخص لوکاشنکو که نگاه داشتن بلاروس در حوزۀ نفوذ خود است. در مقابل، رهبران اتحادیۀ اروپا غیرممکن نمی‌دانند که بلاروس هم مثل سه جمهوری دیگر منطقۀ بالتیک – استونی، لتوی و لیتوانی – روزی به جبهۀ غرب بپیوندد.

ناوالنی: نزدیکان پوتین را تحریم کنید!
تقویت مخالفان بلاروس به موازات پشتیبانی از آلکسئی ناوالنی، چهرۀ سرشناس اپوزیسیون روسیه صورت می‌گیرد. به ویژه آلمان که سلامتی را به ناوالنی بازگرداند، علناً وی را زیر بال خود گرفته است.

تقریباً همزمان با فراخوان خانم تیخانوفسکایا برای تحت فشار قرار دادن رژیم بلاروس، ناوالنی نیز خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شد.

ناوالنی در مصاحبه‌ای با نشریۀ "بیلد" گفته است که تحریم تمامی کشور (روسیه) فایده‌ای ندارد و باید مسئولان نظام را هدف گرفت. به گفتۀ او "باید اموال آنها (در اروپا) را مسدود، و خودشان را ممنوع‌الورود کرد". ناوالنی گفت که مشکل اصلی، "نزدیکان ولادیمیر پوتین هستند که برای حفظ قدرت، آدم می‌کشند"؛ کسانی که به گفتۀ وی "سوءاستفاده‌های مالی و میلیاردها دزدی می‌کنند و سپس برای تعطیل آخر هفته به برلن و لندن می‌روند، در کافه‌ها می‌نشینند و آپارتمان‌های گران‌قیمت می‌خرند".

ناوالنی  مثال زد که شخصیتی چون والری گِرگی‌اف، ستارۀ موسیقی کلاسیک، نمونۀ کامل افرادی است که باید تحت فشار  و تحریم قرار گیرند. گِرگی‌اف در حال حاضر رهبر ارکستر فیلارمونیک مونیخ است و شهرت بین‌المللی دارد. اما به گفتۀ ناوالنی "به آدمی که اینقدر رژیم (روسیه) را دوست دارد، باید گفت: شما موسیقیدان بسیار پراستعدادی هستی، اما اجازۀ ورود به اتحادیۀ اروپا را نداری"...

ناوالنی که بعد از مسمومیت به آلمان منتقل شد، فعلاً ساکن همین کشور است.

رادیو فرانسه