به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۱۹، ۱۴۰۰

قتل ناموسی در ایران؛ نمایش سر بریده زن در اهواز

 توقیف خبرگزاری به دلیل انتشار تصاویر

 

عکسی از زمان رسیدن پلیس به محل که در توییتر منتشر شده است

یک روز پس از انتشار خبر قتل یک دختر ۱۷ساله در اهواز و انتشار تصاویر گرداندن سر بریده او به دست شوهرش در خیابان‌های این شهر، هیات نظارت بر مطبوعات ایران در جلسه فوق‌العاده‌ای پایگاه خبری رکنا را توقیف کرد.

هیات نظارت بر مطبوعات در ایران روز یکشنبه ۱۷ بهمن با تشکیل جلسه فوق العاده پایگاه خبری رکنا را "به دلیل انتشار تصاویر دردناک از یک بانوی مقتول اهوازی و بر هم خوردن فضای روانی جامعه" توقیف کرد. ساعتی پیش از آن هیات نظارت بر مطبوعات به دلیل آنچه که "تخلفات ادامه دار پایگاه خبری رکنا در انتشار محتوا" و "انتشار تصاویر و مطالب مغایر با عفت عمومی، انعکاس حوادث به نحوی که در مغایرت با بهداشت روانی جامعه است" به این رسانه تذکر کتبی داده بود.

ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد ایران گفت که "تصمیم گیری در خصوص توقیف دائم یا موقتی" خبرگزاری رکنا از اختیارات دادسرای فرهنگ و رسانه است.

در همین حال خبرگزاری ایلنا به نقل از روابط عمومی ساترا، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، "نشر هرگونه محتوا از تصاویر و صحنه مذکور، اعم از عکس و ویدئو را ممنوع اعلام کرد."

مدیرمسئول رکنا: اشتباه خود را می‌پذیریم

همزمان مسعود ابراهیمی مدیر مسئول رکنا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفته است که "اشتباه خود را می‌پذیریم و پاسخگوی هیئت نظارت بر مطبوعات خواهیم بود."

او گفته است که "از لحظه ای که این اتفاق افتاد، این فیلم و خبر را همه سایت ها استفاده کردند، البته دلیل نمی شود که بخواهم بگویم نیاز نیست من پاسخگو باشم یا هیچ اشتباهی روی نداده است، نظر هیات نظارت را می پذیرم و ممکن است این فیلم باعث شده باشد افکار عمومی به هم بریزد، اشتباه در کار رسانه پیش می آید و ما هم از خطا مبرا نیستیم."

قتل در اهواز

آزاده مختاری، دبیر اجتماعی خبرگزاری رکنا در توییتی در واکنش به توقیف این رسانه نوشت: "رکنا توقیف شد چون تصویر قتل یک کودک همسر توسط شوهرش را منتشر کرد. با توقیف رکنا، قتل‌های ناموسی پایان یافت!"

شنبه ۱۶ بهمن، ساعاتی پس از انتشار تصاویر هولناک از گرداندن سر بریده یک زن در محله‌ای در اهواز مقامات قضایی اهواز از بازداشت مردی که سر همسرش را بریده و برادرش که به او در این قتل مشارکت داشته، خبر دادند.

انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی به شدت با واکنش رو به رو شد و بار دیگر مساله "قتل ناموسی در ایران" و خلا قانونی برخورد با عاملان چنین اقداماتی را مطرح کرد.

عباس حسینی پویا، دادستان اهواز، از تلاش برای شناسایی افرادی که "با انتشار این فیلم‌ها تعمدی سبب تشویش اذهان عمومی شده‌اند" نیز خبر داد. او گفت که "اگر ثابت شود افرادی تعمداً اقدام به انتشار این فیلم‌ها کرده‌اند بازداشت خواهندشد."

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

نمایش سر بریده زن بوسیله شوهرش در میدان کسایی اهواز

بر اساس ویدئویی که دیروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و به گفته رسانه‌های ایران، مرد جوانی با لباس سیاهرنگ در حالیکه در یک دست قمه داشته، در دست دیگرش سر بریده زنی را در میدان کسایی شهر اهواز چرخاند.

شاهدان و عابران با مشاهده این صحنه به پلیس خبر دادند و ماموران پلیس در محل حاضر شدند.

ماموران پلیس در صحنه جنایت با جسد دختر ۱۷ ساله ای مواجه شدند که داخل یک خانه سرش از بدن جدا شده و جسد وی در مکان دیگری رها شده بود.

به گفته مقامات قضایی اهواز شوهر این زن و برادرش که هر دو پسرعموهای این زن بودند هر دو بازداشت شدند.

خبرنگاران در داخل ایران می‌گویند او "مونا حیدری نام دارد، ۱۲ سالگی ازدواج کرده و یک پسر سه ساله داشته و به دلیل خشونت‌های همسرش به ترکیه گریخته بوده."

عباس حسینی پویا، دادستان اهواز درباره جزئیات پرونده گفت که "این زن جوان ۱۷ ساله به ترکیه فرار کرده است اما بعدا پدر او دخترش را به ایران باز می‌گرداند و زمانی که همسر زن متوجه برگشت او به اهواز می‌شود او را به قتل می‌رساند."

به گفته دادستان اهواز و به گزارش خبرگزاری فارس این زن از ترکیه "تصاویری برای همسر خود ارسال کرده که این تصاویر سبب تحریک احساسات همسر وی شده است."

دادستان اهواز افزود که قطعا با شدت با متهمین این پرونده برخورد خواهد شد "چون علاوه بر بحث قتلی که اتفاق افتاده گردن زدن این خانم در ملاعام هم جرم است."

واکنش‌ها به این قتل هولناک: ''بازتولید خشونت علیه زنان''

گردن زده شدن این زن جوان واکنش‌های بسیاری داشته: از انتقاد به بازنشر تصاویر دلخراش در شبکه‌های اجتماعی تا ناکارایی قوانین و احکام صادره در پرونده های مشابه قبلی.

آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در توییتی نوشت: "مونا حیدری، این بار در خوزستان قربانی دیگر قتل‌های ناموسی می شود چرا که: ۱. لایحه تامین امنیت زنان پس از سال‌ها رفت و برگشت بین نهادهای مسئول معطل مانده است."

این فعال سیاسی در ادامه به "سرانجام نرسیدن لایحه رومینا" و اینکه "خشونت علیه زنان رسما و به اشکال مختلف تئوریزه و بازتولید می شود." را از دلایل تکرار قتل‌های ناموسی خوانده است.

بسیاری از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به این بهانه به یاد پرونده رومینا اشرفی، دختری که با ضربه داس پدرش گردن زده شد و حکم ۹ سال زندان پدر او افتادند.

مرگ رومینا اشرفی یکی از پر سر و صداترین پرونده‌های "قتل ناموسی" در چند سال اخیر ایران بوده است. کشته شدن او باعث انتقاد بسیاری از فعالان حقوق بشر و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.