به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۴، ۱۴۰۰

بایدن: آمریکا در پی دیپلماسی است، اما آماده مقابله با هر سناریویی است

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین تماس تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در مورد بحران اوکراین تصریح کرد، واشنگتن برای رفع بحران در پی دیپلماسی است، اما برای مقابله با تمام سناریوها آمادگی دارد.

 تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع بحران اوکراین در بالاترین سطوح همچنان ادامه دارد. آخرین تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روس او که روز شنبه ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) انجام گرفت، ظاهرا نتیجه ملموسی در پی نداشته است.


طبق اعلام کاخ سفید بایدن در این تماس تلفنی تصریح کرده آمریکا و همپیانان این کشور در صورت حمله روسیه به اوکراین واکنشی قاطعانه نشان خواهند داد؛ واکنشی که "بهای سنگینی" برای روسیه خواهد داشت.

بایدن در تماسی تلفنی یک ساعته خود با پوتین تأکید کرد که آمریکا برای رفع بحران همچنان در پی دیپلماسی است، اما در عین حال از آمادگی لازم برای رویارویی با سناریوهای دیگر نیز برخوردار است.

او تصریح کرد که حمله روسیه به اوکراین "درد و رنج انسانی بزرگی" به بار خواهد آورد و وجهه و اعتبار روسیه را "خدشه‌دار" خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه در مقابل گفت، کشورهای غربی برای "واداشتن اوکراین به اجرای تعهداتش فشار لازم را اعمال نمی‌کنند".

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین به خبرگزاری دولتی تاس گفته است، رئیس جمهوری روسیه اطمینان داده که "اظهارات بایدن را مورد بررسی قرار داد، اما همزمان مشخص است که خواست‌های کلیدی مسکو برآورده نشده است".

مشاور پوتین همچنین گفت که هشدارهای آمریکا در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین فقط "هراس‌افکنی" است. او در عین حال افزود که تماس تلفنی بایدن و پوتین "متناسب و موضوع‌محور" انجام گرفته است.

 در عین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز از کشورهای غربی انتقاد کرده که با هشدارهایشان در مورد حمله‌ای قریب‌الوقوع مردم کشورش را هراسان کرده‌اند. او خواستار ارائه شواهدی در رابطه با برنامه‌ریزی برای چنین حمله‌ای شد.

تماس وزیران خارجه

پیش از مکالمه تلفنی روسای جمهور ایالات متحده و روسیه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز با سرگئی لاوروف، همتای روس خود طی تماسی تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

لاوروف بار دیگر آمریکا و اتحادیه اروپا را متهم کرد که درخواست این کشور برای ضمانت‌های امنیتی را نادیده گرفته‌اند.

او همچنین دولت آمریکا را به کارزار تبلیغاتی علیه کشورش متهم کرد و گزارش‌ها در مورد حمله‌قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را "بی‌‌اساس و تبلیغات محض" خواند.

روسیه اواخر دسامبر سال ۲۰۲۱ طی نامه‌هایی به آمریکا و ناتو خواستار ارائه ضمانت‌های حقوقی ـ امنیتی در مورد اقدامات ناتو و گسترش این پیمان دفاعی و استقرار زیرساخت‌ها و تسلیحات ناتو در نزدیکی مرزهای خود شد.


در اطلاعیه وزارات خارجه آلمان آمده است: «تنش‌های میان روسیه و اوکراین با توجه به حضور و تحرکات سنگین ارتش روسیه تشدید شده و خطر درگیری نظامی وجود دارد. اگر در حال حاضر در اوکراین هستید، بررسی کنید که آیا حضور شما در این کشور کاملا ضروری است. اگر نه، اوکراین را ترک کنید.»

برخورد در پاسیفیک

در بحبوحه کشمکش‌های دیپلماتیک رویدادی دیگر میان آمریکا و روسیه خبرساز شده که به حضور زیردریایی هسته‌ای ایالات متحده در نزیکی جزایر کوریل برمی‌گردد. این جزایر در اقیانوس آرام (پاسیفیک) و در نزدیکی ژاپن قرار دارند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک زیردریایی آمریکا به مرزهای روسیه تجاوز کرده است. روسیه اقدامات این زیردریایی را "نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای امنیت ملی این کشور دانست".

یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده در واکنش به این مسئله، ادعاهای روسیه در مورد حضور "زیردریایی آمریکا در آب‌های روسیه را رد کرد.

دویچه وله