به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۲۶، ۱۴۰۰

تایید اصالت فایل صوتی افشاشده درباره فساد مقامات سپاه توسط خبرگزاری فارس

 

خبرگزاری «فارس» درباره فایل اخیر صوتی میان دو مقام پیشین سپاه پاسداران ایران پیرامون‌ فساد در این نهاد نظامی امنیتی اعلام کرد که پیگیری‌های این خبرگزاری از منابع آگاه «اصالت این فایل صوتی» را تایید می‌کند.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه، یک‌شنبه 13 فوریه اشاره کرد که «این فایل ظاهرا دو سال قبل منتشر شده» و ادامه داد، به‌زودی اطلاعات دقیق‌تری از این «ماجرا» را منتشر می‌کند.

رادیو فردا جمعه 22 بهمن فایل صوتی جلسه‌ای میان محمدعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه و صادق ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی این نهاد مربوط به سال 97 را منتشر کرد که در آن ذوالقدرنیا درباره اختلاس‌های کلان مالی و روابط مافیایی فرماندهان سپاه به جعفری گزارش می‌دهد.

در این فایل صوتی فرمانده پیشین سپاه با معاون اقتصادی خود به صراحت درباره گم‌شدن هزاران میلیارد تومان در بنگاه‌های مالی سپاه و دسته‌بندی‌های مافیایی میان فرماندهان گفت‌وگو می‌کند.


پازل دشمن و پروژه نفوذ

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران هم امروز انتشار این فایل صوتی را «پازل دشمن» توصیف کرد و گفت، «در ماجرای انتشار این فایل، نام افراد مختلف برده می‌شود که فرافکنی است.»


توانگر اظهار داشت، «این‌که در یک دستگاه تخلف رخ دهد مسئله عجیبی نیست». او ادعا کرد که تخلفات افراد نام برده شده در فایل صوتی «بررسی قضایی» شده و «حکم تبرئه» برای آنها صادر شده است.


وی با دفاع از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران گفت که «عده‌ای در داخل با هدف حمله به رئیس مجلس از این فایل صوتی استفاده می‌کنند.»


همزمان غلامرضا شریعتی، عضو دیگر مجلس ایران با اشاره به این که این فایل «ساخته و پرداخته کارهای گرافیکی و رسانه‌ای است»، تاکید کرد، ««پروژه نفوذ نه فقط در نیروهای مسلح و امنیتی بلکه در همه ابعاد و ارکان نظام جزو اهداف راهبردی دشمن است.»


از جمله نهادها و بنگاه‌های اقتصادی سپاه مرتبط با اختلاس‌های مالی که نام آن‌ها در جلسه خصوصی جعفری با ذوالقدرنیا مطرح می‌شود، «گروه توسعه اقتصادی یاس»، وابسته به بنیاد تعاون سپاه و تامین‌کننده مالی سابق برای سپاه قدس است.


گروه توسعه اقتصادی یاس در زمان فعالیت خود در زمینه فروش مسکن با شهرداری تهران همکاری می‌کرد و در یکی از موارد منتشر شده در رسانه‌های حکومتی، در خرداد 93 قراردادی به ارزش 20 هزار میلیارد تومان با شهرداری تهران به سرپرستی محمدباقر قالیباف امضا کرد.


فایل مقابل فایل

محمود رضوی، مشاور محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به توییتی از حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین ایران درباره این فایل صوتی گفت: «پرونده این فایل صوتی و آن فایل صوتی (فایل صوتی سخنان محمدجواد ظریف) هم ان‌شاءالله، تا معلوم شود پر‌وژه تقابل دیپلماسی و میدان هنوز در این تیم تمام نشده!»


آشنا پیشتر در صفحه توییتر خود با اشاره ضمنی به نقش قالیباف در فسادهای سپاه نوشته بود که «عیار عدالت چگونگی رسیدگی به جرائم خواص است.»


در بخشی از فایل صوتی مذکور آمده که محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران مانند قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده سپاه قدس از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه به‌شدت ناراحت بوده و سعی در رفع و رجوع اختلاس‌های انجام شده داشته است.


فایل صوتی افشا می‌کند که «حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه نیز در دسته‌بندی‌های درونی در رابطه با هولدینگ یاس، با قاسم سلیمانی و محمدباقر قالیباف همراه بوده است.»


محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم روز گذشته در اظهاراتی محتوای فایل صوتی گفت‌وگوی مقامات پیشین سپاه را کم اهمیت برشمرد.


عباس‌زاده بدون تکذیب اصل خبر و در تلاش برای بی‌اهمیت نشان‌دادن محتوای فایل افشا شده گفت که چندین بار این فایل را گوش داده اما «اتفاق خاصی» در این فایل رخ نداده است.


در بخش دیگری از این فایل صوتی به «بدهکاری 23 هزار میلیارد تومانی قرارگاه خاتم‌الانبیا» اشاره شده و آمده که این قرارگاه ده هزار میلیارد تومان به دولت بدهکار است.


قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه که در صنایع نفت و گاز و کشاورزی فعالیت می‌کند، در حال حاضر بزرگ‌ترین پیمانکار عمرانی در ایران بوده و در دهه اخیر بیشترین امکان تسلط سپاه بر اقتصاد ایران را فراهم کرده است.

العربیه