به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۱، ۱۴۰۰

رئیسی و امیرعبداللهیان دوباره از آمادگی مشروط برای توافق و مذاکره مستقیم با آمریکا خبر دادند

ابراهیم رئيسی، رئيس‌جمهوری اسلامی ایران، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در اظهاراتی جداگانه بار دیگر از آمادگی مشروط برای احیای توافق هسته‌ای و مذاکره مستقیم با آمریکا خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ابراهیم رئيسی در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه، گفته است ایران برای پیشبرد مذاکرات منجر به احیای برجام جدی است و شروطی مانند « لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی» مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران را لازمه رسیدن به توافق دانسته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته است، با تکرار همین شروط برای رسیدن به توافق، گفته است مذاکره مستقیم با آمریکا نیز نیازمند لغو تحریم‌ها و آزادسازی منابع مالی ایران است.

او همچنین گفت گفت بحث «تبادل زندانیان» از توافق هسته‌ای جداست و «می‌توانیم این کار را فورا انجام بدهیم».

در روزهای اخیر، مقام‌های اروپایی از جمله اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توافق چند روز بیشتر وقت نمانده است، گفته‌اند که اکنون وقت تصمیم‌گیری از سوی تهران است.

با وجود هشدارهای مکرر مقام‌های غربی درباره پایان زمان لازم برای رسیدن به توافق، مقام‌های دولت ایران کماکان طرف‌های غربی را مسئول وضعیت فعلی می‌دانند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در سخنرانی امروز خود در مونیخ گفت کشورهای غربی در حال «بازی‌های دوگانه بر سر متن» و زمان» هستند و برای رسیدن به توافق خوب باید «طرف دیگر آماده اتخاذ تصمیمات سیاسی مورد نیاز باشد».

دور هشتم مذاکرات با هدف احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا و آمریکا در وین ادامه دارد. نمایندگان آمریکا به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارند و مقام‌های ایران می‌گویند حاضر به مذاکره مستقیم با آنها نیستند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۸ بهمن در یک گزارش اختصاصی از قول دیپلمات‌های غربی خبر داد که در پیش‌نویس ۲۰ صفحه‌ای احیای برجام، اقدامات دو جانبه‌ای برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تمامی تعهدات خود در نظر گرفته شده است ولی معافیت ایران از تحریم‌های نفتی شامل گام‌های اول نمی‌شود.

توقف غنی‌سازی اورانيوم با غلظت بالاتر از پنج درصد از سوی ایران، آزاد کردن حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی و آزادی تمامی شهروندان غربی از زندان‌های ایران، از دیگر نتایجی است که قرار است پس از احیای برجام عملی شوند.

هدف نهایی این مذاکرات بازگشت به توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی یعنی لغو تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های مهم صنایع و صادرات نفت در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته ای تهران و طولانی کردن زمان لازم برای تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز ساخت سلاح هسته‌ای است.

منبع: راديو فردا