به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۸، ۱۴۰۰

فرانسه : یا ایران برجام را در روزهای آینده می‌پذیرد یا بحرانی بزرگ را باعث خواهد شد

لودریان در میان رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه. 

 ژان-ایو لودریان وزیر امور خارجۀ فرانسه در سنای این کشور گفت که حکومت ایران تنها چند روز فرصت دارد تا به برجام بازگردد در غیر این صورت بحران بزرگی را در زمینۀ اشاعۀ سلاح های کشتار جمعی باعث خواهد شد. وزیر امور خارجۀ فرانسه در ادامه گفت : "هر چه جلوتر می رویم، بیشتر ایران به فعالیت‌های اتمی خود شتاب می بخشد و به همان نسبت تمایل دیگر کشورهای امضاکنندۀ برجام برای بازگشت به این توافق کاهش می یابد. به همین خاطر اکنون با یک نقطۀ چرخش روبرو هستیم و این اتفاق نه در عرض یک هفته بلکه طی چند روز صورت خواهد گرفت."

وزیر امور خارجۀ فرانسه سپس گفته است که "دیگر امضاکنندگان برجام یعنی سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه، انگلستان)، چین، روسیه و آمریکا برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین با یکدیگر به اشتراک نظر رسیده اند و اکنون تصمیم های سیاسی باید از جانب ایران گرفته شود." به گفتۀ وزیر امور خارجۀ فرانسه رهبران ایران "با یک انتخاب کاملاً روشن روبرو هستند : یا آنان باعث یک بحران شدید در روزهای آینده خواهند شد یا با توافقی موافقت خواهند کرد که منافع همه امضاکنندگان برجام به ویژه منافع ایران را تأمین می کند."

همزمان با این سخنان نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا امروز در رأس هیئتی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه این کشور وارد اسرائیل شد و در مجلس این کشور گفت که تهدید اتمی ایران جهانی است و در مقابل آن آمریکا و اسرائیل با یکدیگر متحد هستند.

در ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، در مصاحبه با روزنامۀ "فایننشنال تایمز" گفته است که در مذاکرات وین "طرف آمریکایی هنوز تضمین محکمی به ما ارائه نمی‌دهد" و حتی رابرت مالی، نمایندۀ آمریکا در امور ایران و در مذاکرات وین، صریحاً اعلام می کند که دولت بایدن نمی‌تواند متعهد شود که دولت بعدی آمریکا توافق جدید با ایران را به رسمیت خواهد شناخت.

عبداللهیان در جای دیگری از سخنانش گفته است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند به تضمین شفاهی رئیس جمهوری آمریکا اکتفاء کند. به گفتۀ او مهم برای حکومت ایران "تضمین حقوقی و قانونی" است.

در اظهاراتی جداگانه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در پیامی توئیتری گفت : "اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ایخالی تبدیل شده است" و "آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهدات شان در برجام مردود شدند." شمخانی در این پیام همچنین گفته است که حکومت ایران حاضر به انجام هیچ مذاکره‌ای دربارۀ موضوعاتی خارج از چارچوب برجام یا به تعبیر او "فرابرجام" نیست.    

همزمان با این اظهارات، اسرائیل نماینده ای را برای گفتگو با رؤسای هیئت های آمریکایی، اروپایی و روسی شرکت کننده در مذاکرات اتمی با ایران به وین اعزام کرده است. جوشا زارکا، رئیس بخش راهبردی وزارت امور خارجۀ اسرائیل، فرستادۀ این کشور در ملاقات با رؤسای هیئت های مذاکره کننده با ایران در وین است. سایت خبری "نور نیوز" وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران سفر هیئت اسرائیلی به وین و ملاقات آن با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، و نمایندۀ روسیه در مذاکرات وین را "مانع پیشرفت مذاکرات در شرایط حساس فعلی دانست."

رادیو بین المللی فرانسه