به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۲، ۱۴۰۰

دیپلماسی در بحران اوکراین؛ توافق مشروط

 جو بایدن برای دیدار با ولادیمیر پوتین
گفته می‌شود این تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد روسیه یگان‌ها و تاسیسات زرهی بیشتری را در نزدیکی والویکی روسیه مستقر کرده است.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با اساس برگزاری اجلاس مشترکی با ولادیمیر پوتین برای گفتگو درباره بحران اوکراین موافقت کرده است.
به گفته کاخ سفید برگزاری این اجلاس پیشنهاد فرانسه است و تنها درصورتی انجام خواهد شد که روسیه به اوکراین حمله نکند.

این گفتگوها می‌تواند بالقوه راه حل دیپلماتیکی را برای یکی از بدترین بحران‌های امنیتی اروپا در دهه‌های اخیر به دست دهد.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا میگویند روسیه برای حمله به اوکراین آماده است اما مسکو این اتهام را رد می‌کند.

بعد از دو گفتگوی تلفنی میان رهبران فرانسه و روسیه که حدودا سه ساعت به طول انجامید، کاخ ریاست جمهوری فرانسه پیشنهاد برگزاری اجلاس را اعلام کرد.

گفتگوی دوم میان دو رهبر در اولین ساعات دوشنبه به وقت مسکو انجام شد. در پی این گفتگو آقای مکرون با رئیس جمهوری آمریکا نیز گفتگو کرده است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده جزییات این اجلاس احتمالی در دیداری میان وزرای خارجه آمریکا و روسیه تعیین خواهد شد.

آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه قرار است روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

کاخ سفید درعین حال گفته است که به نظر می‌رسد روسیه کماکان در حال آمادگی برای حمله‌ای قریب‌الوقوع به اوکراین است.

به گفته دولت آمریکا این کشور نیز آماده است در صورت حمله به اوکراین تبعاتی سنگین و ضربتی را دامن‌گیر روسیه کند.

شرکت آمریکایی مکسار می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد استقرار تجهیزات زرهی و نیروهای نظامی تازه‌ای از پادگان‌های روسیه در نزدیکی مرز اوکراین در جریان است که از افزایش آمادگی نظامی این کشور حکایت دارد.

دولت بایدن می‌گوید حدود ۱۹۰ هزار نیروی نظامی روسیه پیرامون اوکراین خیمه زده‌اند.

به گفته کاخ ریاست جمهوری فرانسه، آقای پوتین در اولین تماس تلفنی تازه خود با رئیس جمهوری فرانسه بر نیاز به اولویت بخشی به دیپلماسی توافق کرده و پذیرفته که تلاشی جدی لازم است تا برگزاری اجلاسی با هدف آتش‌بس در چند ساعت آینده محقق شود.

کاخ کرملین می‌گوید رئیس جمهوری روسیه ارتش اوکراین را در افزایش تنش‌ها مقصر می‌داند. اوکراین این اتهام را رد کرده و می‌گوید مسکو کارزاری را برای تحریک اوکراین راه اندازی کرده تا بستری برای مداخله نظامی در این کشور ایجاد کند.

با وجود این کاخ ریاست جمهوری فرانسه می‌گوید دو رهبر موافقت کرده‌اند تا گفتگوهای نرماندی را ادامه دهند.

گفتگوهای نرماندی میان روسیه و اوکراین و با شرکت فرانسه و آلمان برای حل بحران دونباس برگزار شد.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفته است تعهد آقای پوتین به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نشانه مثبتی است از این که ممکن است رهبر روسیه هنوز هم به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بحران اوکراین پایبند باشد.

آقای جانسون همزمان از ولادیمیر پوتین خواسته نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب بکشد.

در حالی که وزیر دفاع بلاروس از تمدید مانور نیروهای نظامی روسیه در این کشور خبر داده، رئیس جمهوری آمریکا سفر خود را برای تعطیلات به دلاور به تعویق انداخته است. آقای بایدن علیرغم تعطیلی دولت در روز دوشنبه در واشنگتن مانده و روز یکشنبه با تیم امنیت ملی خود، وزرای خارجه، دفاع، دارایی، و روسای سازمان‌های امنیتی خود دیدار کرده است.

قرار بود ۳۰ هزار نیروی نظامی روسیه که در این مانورها شرکت داشتند روز یکشنبه به پایگاه‌های دائمی خود در روسیه برگردند.

وزیر خارجه کانادا نیز روز یکشنبه سفر خود را به فرانسه به تعویق انداخته است.

منابع امنیتی اطلاعاتی در آمریکا می‌گویند روسیه نزدیک به نیمی از نیروهای خود را در آرایش تهاجمی قرار داده است و هر آینه می‌تواند جنگی تمام عیار را علیه اوکراین آغاز کند.

به گفته مقام‌های امنیتی آمریکا، بخشی از این نیروها، نیروهای ذخیره روسیه هستند که بعد از حمله می‌توانند قوای اشغال کننده اوکراین را تشکیل دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه به شبکه خبری سی.ان.ان گفت مسکو تا کنون هر اقدامی را که باید پیش از حمله به اوکراین انجام دهد پله به پله انجام داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است که تمدید مانورهای نظامی روسیه و بلاروس او را نگران تهاجم قریب الوقوع روسیه به اوکراین کرده و افزوده ارزیابی او از اوضاع نه تنها براساس تمدید مانور نظامی بین این دوکشور بلکه به‌خاطر حضور نیروهای روس در مرز اوکراین و افزایش درگیری ها در شرق این کشور بین نیروهای دولتی و جدایی طلبان طرفدار روسیه است.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته است سرویس‌های اطلاعاتی امنیتی آمریکا هفته گذشته متوجه شدند که کرملین به نیروهای نظامی خود دستور داده کار را برای حمله به اوکراین پیش ببرند.

به نوشته این روزنامه یافته‌های همین منابع منجر به آن شد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کند ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفته است.

براساس گزارش‌های محلی، شلیک توپخانه از دو سوی مرز شرقی اوکراین میان نیروهای این کشور و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه از روز پنجشنبه آغاز شده و تا امروز یکشنبه نیز ادامه داشته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه خواستار آتش‌بس فوری در شرق کشور شد.

یک خبرنگار رویترز می‌گوید روز یکشنبه در مرکز دونتسک که تحت کنترل نیروهای جدایی طلب است صدای انفجار شنیده می‌شد و صدای شلیک سنگین توپخانه نیز در سایر نقاط منطقه به گوش می‌رسید.

در همین حال یکی از مشاوران امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که تلفنی با همتای روس خود گفتگو کرده گفته است اوکراین را در این درگیری‌ها مقصر می‌داند.

به گفته همین منبع، دو طرف توافق کرده‌اند که فردا دوشنبه، جلسه‌ای میان اوکراین و روسیه در قالب سازمان همکاری و امنیت اروپا برگزار شود.

لهستان که ریاست دوره‌ای این سازمان را برعهده دارد گفته است که به درخواست اوکراین شورای این سازمان با هدف جلوگیری از درگیری نظامی جلسه‌ای اضطراری تشکیل خواهد داد.

فرانسه گفته بود آقای پوتین به امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود گفته قصد دارد پس از مانورهای نظامی، نیروهای این کشور را از بلاروس خارج کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم گفته است که واشنگتن به تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک تا زمانی که "تانک‌ها شروع به حرکت کردن، بکنند"، ادامه خواهد داد.

مسکو اتهامات مبنی بر این که به دنبال بهانه‌ای برای حمله به اوکراین است را رد می‌کند.

پیشتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفته بود که تهدید به تحریم روسیه احتمالا برای پیشگیری از حمله این کشور به اوکراین کافی نخواهد بود.

آقای جانسون در گفتگو با بی بی سی گفت: "باید بپذیریم که ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) احتمالا نگاهی منطقی به این مسئله ندارد و فاجعه پیش رو را نمی‌بیند."

نخست وزیر بریتانیا روز شنبه هشدار داده بود که روسیه برای "بزرگترین جنگ اروپا" از زمان جنگ جهانی دوم آماده می‌شود.

آقای جانسون امروز با اذعان به این که اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه برای بریتانیا از نظر اقتصادی "بسیار زیانبار و بسیار سخت" خواهد بود، گفت که حتی چنین تحریم‌هایی "برای بازداشتن کسی که غیرمنطقی عمل می‌کند کافی نخواهد بود."

با وجود این نخست وزیر بریتانیا گفت که لندن و واشنگتن آماده‌اند تا در صورت ورود نیروهای روسیه به خاک اوکراین دسترسی شرکت‌های روسی به دلار آمریکا و پوند بریتانیا را قطع کنند.

رهبران کشورهای غربی با اشاره به بسیج بیش از ۱۶۰ هزار نیروی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین همچنان احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه را بسیار زیاد می‌دانند.

بی بی سی