به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۰۷، ۱۴۰۰

موج دوم مجازات‌ها علیه روسیه

 اتحادیۀ اروپا دارائی‌های پوتین و لاوروف را مسدود کرد
 امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در پیامی به هر یک از دو مجلس این کشور اعلام کرد که مجازات‌های برقرار شده از سوی اتحادیۀ اروپا علیه روسیه عالی‌ترین مقامات این کشور را در بر می‌گیرد. منابع دیپلماتیک اروپا تائید کردند که بر اساس تصمیم شورای سران اتحادیه، کلیۀ دارائی‌های ولادیمیر پوتین و اوگنی لاوروف نیز مسدود می‌شود. در همین حال، نیروهای روسیه با پیگیری بمباران‌ها و پیشروی واحدهای زرهی و توپخانه محاصرۀ پایتخت را تنگ‌ تر می‌کنند.

رئیس جمهوری فرانسه در پیامی که برای آگاه کردن پارلمان این کشور به دو مجلس ملی و سنا ارسال داشت، اعلام کرد که «شورای اروپا در نشست روز گذشتۀ خود یک سلسله مجازات بیسابقه علیه دو کشور روسیه و بلاروس به تصویب رساند که شخصیت‌های عالرتبه، از جمله بلند مرتبه ترین مقامات این کشورها در بر می‌گیرد».

قرائت پیام رئیس جمهوری فرانسه در بارۀ موقعیت اوکراین در مجلس ملی این کشور

توئیت شبکۀ تلویزیونی پارلمان فرانسه در بارۀ پیام امانوئل مکرون

منابع دیپلماتیک اروپا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تائید کردند که بر اساس این تصمیم ولادیمیر پوتین و اوگنی لاوروف از جمله مقاماتی هستند که دارائی‌های آنها در اتحادیۀ اروپا مسدود می‌شود.

بگفتۀ همین منابع، آلمان و ایتالیا که شب گذشته با مجازات مستقیم پوتین و لاوروف موافق نبوده‌اند، بامداد امروز مخالفت خود را کنار گذاشته و راه را بر تصویب این تصمیم که مورد حمایت رهبران دیگر کشورهای عضو بوده باز کرده‌اند. اتحادیۀ اروپا علاوه بر مجموعه مجازات‌هائی که پنجشنبه شب تصویب شد و جزئیات آن هنوز اعلام نشده است، امروز جمعه امتیاز سفر بدون ویزا برای دارندگان پاسپورت خدمت روسی را لغو کردند.

هدف اصلی مجازات‌های تصویب شده از سوی اتحادیۀ اروپا، همانند تصمیمات ایالات متحد آمریکا و بریتانیا، «قطع دسترسی روسیه به نظام مالی جهانی»  و «بازارهای سرمایه گذاری» اروپاست. این مجازات‌ها نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی روسی را از دست یافتن به سرمایه های اروپائی محروم می‌کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا امروز با ارسال توئیتی اعلام کرد که اتحادیۀ اروپا اینک در تدارک مجارات‌های گسترده و سنگین دیگری علیۀ روسیه است.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیۀ اروپا، در بارۀ موج دوم مجازات‌ها علیه روسیه

توئیت شارل میشل در اعلام همبستکی با اوکراین و تدارک سلسلۀ دوم مجازات‌ها علیه روسیه

با این حال، بسیاری از اقتصاد دانان بر این باروند که مجازات‌های اقتصادی اعلام شده به رغم «کلماتی که برای توصیف آنها بکار گرفته شده است» اثرات بسیار محدودی بر اقتصاد روسیه خواهد گذاشت و بهر روی چنان نیست که ولادیمیر پوتین را از اجرای نقشۀ خود بازدارد.

روسیه امروز هشدار داد که در برابر این مجازات‌ها، مجازات‌های مشابه و یا نامتقارنی علیه منافع غرب برقرار سازد.

دریافت رایگان خبرنامه

با خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

همزمان با اعلام این مجازات‌ها ، ارتش روسیه در خاک اوکراین بسوی پایتخت در حرکت است. اینک دیگر از نظر کارشناسان کاملاً آشکار است که هدف مسکو دست یافتن به کی‌اف، برانداختن دولت قانونی این کشور و نشاندن شماری دست نشانده‌های خود بر کرسی قدرت است.

بگزارش خبرنگاران غربی حاضر در محل، نیروهای روسیه در دومین روز تهاجم خود به حومه کی‌اف رسیده‌اند، اما با مقاومت ارتش اوکراین نیز روبرو هستند. سرگئی لاوروف از نیروهای نظامی اوکراین خواست برای پایان دادن به نبردها، سلاح‌ها را به زمین بگذارند.

پیشروی ستون خودروهای زرهی روسیه

توئیت موشه شوارتز، شهروند اوکراینی در بارۀ پیشروی خودروهای حامل سربازان روسی

وزیر دفاع اوکراین از شهروندانی که هنوز شهر را ترک نکرده‌اند خواست به شکل گسترده به ساخت «کوکتل مولوتف» پرداخته و در دفاع از شهر شرکت کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، نبردها به پایتخت محدود نمی‌شود. خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین واقع در ۵۰ کیلومتری مرز شرقی این کشور با روسیه نیز امروز صحنۀ انفجارهای متعدد بود.

بگزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تا کنون دستکم یک صد هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده و هزاران تن نیز به خارج گریخته‌اند.