به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۹، ۱۴۰۰

بحران اوکراین؛ بایدن: خطر حمله روسیه در چند روز آینده بسیار بالاست

 مسکو: قصد حمله نداریم
بحران اوکراین روز پنجشنبه ۱۷ فوریه با حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای متقابل میان جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه و ارتش اوکراین ابعاد تازه‌ای گرفت. به رغم اعلام مسکو مبنی بر عقب نشینی شماری دیگر از نیروهای ارتش روسیه از کریمه و بازگشت تدریجی بخشی از نیروهای مستقر در نزدیکی مرز با اوکراین به پادگان‌ها، منابع اروپایی و آمریکا از افزایش این نیروها در منطقه خبر می‌دهند.
آمریکا در همین راستا مدعی شد که روسیه هفت هزار سرباز دیگر را به مناطق مرزی اوکراین اعزام کرده است و مسکو در مقابل اعلام کرد غرب فتنه‌انگیزی می‌کند.

همزمان، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز در نخستین روز از نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از عزم این سازمان برای تقویت قوای نظامی در شرق اروپا برای مقابله با تهدید‌‌های احتمالی خبر داد.

آخرین تحولات بحران اوکراین و تشدید تنش میان مسکو و کشورهای غربی را در این گزارش دنبال کنید.

هشدار لندن به مسکو در باره به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب اوکراین 
لندن روز پنجشنبه در خصوص احتمال به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین به مسکو هشدار داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا ضمن طرح این هشدار، اجرایی شدن احتمالی مصوبه پارلمان روسیه در به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب شرق اوکراین را به نوعی تمایل مسکو برای اتخاذ رویکردی مبتنی بر «تقابل» ارزیابی کرد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای تصریح کرد که چنین رویکردی نشان دهنده تجاوزی دیگر به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است و از تصمیم روسیه برای انتخاب مسیر رویارویی به جای گفتگو حکایت دارد.

یورونیوز