به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۲۳، ۱۴۰۰

پوشش لحظه به لحظه بحران اوکراین؛

 روسیه بخشی از دیپلمات‌های خود را از کی‌یف خارج کرد
رزمایش ارتش روسیه، عکس: وزارت دفاع روسیه
بحران اوکراین پس از شکست مذاکرات برلین و تاکید واشنگتن و چند کشور دیگر بر خروج فوری اتباع خود از این کشور وارد مرحله نگران کننده‌ای شده است. همزمان امروز قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تلفنی گفتگو کنند. به گفته یک مقام کاخ سفید آقای پوتین خواسته است تا این گفتگو در روز دوشنبه صورت گیرد اما جو بایدن اصرار داشته تا این مکالمه در اسرع وقت انجام شود.

آمریکا با اشاره به این که روسیه نیروهای بیشتری را در مرز خود با اوکراین مستقر کرده است می‌گوید «حمله روسیه به اوکراین هر آن ممکن است صورت گیرد»، حتی همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی.

بالا گرفتن تنش میان کرملین و غرب مقامات آمریکایی را بر آن داشته تا سه هزار نیروی نظامی دیگر به لهستان اعزام کنند.

جدا از ایالات متحده که برای خروج شهروندانش از اوکراین یک ضرب الاجل ۴۸ساعته تعیین کرده است، برخی کشورهای دیگر از جمله آلمان، بریتانیا، نروژ، بلژیک، استرالیا، کانادا، کره جنوبی و نیوزیلند نیز از شهروندان خود خواسته‌اند هرچه سریعتر خاک اوکراین را ترک کنند.

به گزارش منابع خبری، رهبران غربی روز شنبه در تلاشی مضاعف سعی دارند از طریق برقراری تماس با کرملین و گفتگو با مقامات روسیه بار دیگر راهی جهت کاستن از تنش‌های موجود و جلوگیری از وقوع جنگ بیابند.

آمریکا می‌گوید روسیه هر آن ممکن است به اوکراین حمله کند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز جمعه اعلام کرد ناتو بر تقویت جناح شرقی خود خواهد افزود و حضور بلند مدت در دریای سیاه را مد نظر دارد.
آمریکا می‌گوید یک اسکادران از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را از آلمان به رومانی منتقل می‌کند.
دست کم ۱۵ کشور اروپایی و غیراروپایی از اتباع خود خواسته‌اند تا اوکراین را ترک کنند.
قیمت نفت و طلا در سایه بحران اوکراین افزایش یافت و ارزش یورو اندکی افت کرد.
آخرین خبرها و تحولات مرتبط با بحران اوکراین در روز شنبه ۱۲ فوریه را در این گزارش دنبال کنید:

15:21
ایران از اتباع خود خواست برای شرایط اضطراری آماده باشند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین از اتباع ایرانی خواست برای «شرایط اضطراری احتمالی» آماده باشند. 

این سفارتخانه از اتباع ایرانی نخواسته است تا اوکراین را ترک کنند اما به آنها توصیه کرده است تا ارتباط خود را با این سفارت و برای آگاهی از توصیه‌های آتی و ضروری حفظ کنند.

14:37
لاوروف: هدف کمپین تبلیغاتی آمریکا ترغیب کی‌یف به راه‌حل نظامی برای مشکل دونباس است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آخرین تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، بار دیگر واشنگتن را به تحریک برای ایجاد درگیری در اوکراین با توسل جستن به «حمله قریب الوقوع روسیه» متهم کرد.

آقای لاوروف می‌گوید کمپین تبلیغاتی واشنگتن و متحدانش با حربه «احتمال تجاوز روسیه» به اوکراین با هدف تحریک و تشویق کی‌یف برای آغاز و در پیش گرفتن «راه‌حل نظامی برای مشکل دونباس» صورت می‌گیرد. 

دنباس در شرق اوکراین در مرز روسیه، منطقه‌ای است که در آن ارتش اوکراین و جدایی طلبان تحت حمایت روسیه هشت سال است که با یکدیگر می‌جنگند.

روسیه می‌گوید رزمایش‌ها و حضور ده‌ها هزار نظامی این کشور در لب مرز اوکراین در دفاع از منافع این کشور خصوصا در برابر ناتو است و این کشور قصد حمله به اوکراین را ندارد. 

 آنتونی بلینکن نیز در تماس تلفنی به همتای روس خود گفته است که  کانال دیپلماتیک برای جلوگیری از جنگ در اوکراین باز ​​است اما نیازمند کاهش تنش از سوی مسکو است. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این که وزیر امور خارجه کشورش صراحتاً اعلام کرده که راه دیپلماتیک برای حل بحران همچنان باز است، آن را منوط به کاهش تنش از سوی مسکو و گفتگوهایی مبتنی بر حسن نیت، کرده است.   

وی افزود که حمله روسیه به اوکراین پاسخ قاطع، گسترده و متحد فراآتلانتیک را به دنبال خواهد داشت.

پیش‌تر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز جمعه گفت که روسیه ممکن است به زودی با حمله‌ای هوایی، یورش به اوکراین را آغاز کند.


روسیه می گوید هدف از استقرار تجهیزات جنگی سنگین و ده‌ها هزار سرباز روس دفاع از منافع این کشور است
13:58
قیمت نفت و طلا افزایش یافت و ارزش یورو اندکی افت کرد 

 قیمت طلا در سایه بحران در مرزهای شرقی اروپا در اوکراین، به بالاترین حد خود در دو ماه گذشته رسید و هر اونس طلا با ۱.۶ درصد افزایش، ۱۸۵۵ دلار و ۱۷ سنت معامله شد.

قیمت نفت نیز افزایش ۳ درصدی در هفت سال اخیر را تجربه کرد و ارزش یورو در سایه هشدار بانک مرکزی اروپا مبنی بر این که افزایش نرخ بهره به زیان اقتصاد تمام خواهد شد، ۰.۷۷ درصد افت کرد.

افزایش قیمت نفت و طلا در سایه بحران اوکراین
13:16
کشورهایی که از اتباع خود خواسته‌اند تا اوکراین را ترک کنند

آلمان آخرین کشور عضو اتحادیه است که امروز از شهروندانش خواست تا اوکراین را ترک کنند. به جز آلمان، آمریکا و بریتانیا، چند کشور دیگر نیز از اتباع خود خواسته اند تا اوکراین را ترک کنند. این کشورها عبارتند از: دانمارک، لیتوانی، استونی، نروژ، بلژیک، هلند، استرالیا، کانادا، کره جنوبی، ژاپن، نیوزیلند و اسرائیل. 
13:34
آلمان نیز از شهروندانش خواست اوکراین را ترک کنند
برلین امروز شنبه ۱۲ فوریه،  کنسولگری خود در شهر دونتسک، واقع در شرق اوکراین را بست و همزمان از همه اتباع خود خواست تا اگر حضورشان در اوکراین «صد در صد ضروری نیست»، این کشور را ترک کنند.   
وزارت امور خارجه آلمان در وب‌سایت خود با توصیه‌ به مسافران و شهروندان خود و با بیان این که در روزهای اخیر به دلیل استقرار و تحرکات گسترده واحدهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، تنش‌ها بین روسیه و اوکراین بیشتر شده است نوشت که احتمال «یک درگیری نظامی را نمی توان رد کرد».

آلمان هم از اتباع خود خواست اوکراین را ترک کنند
14:54
زلنسکی: 'وحشت‌زایی' در کشور ما 'بهترین دوست' دشمنان ماست​

دستگاه دیپلماسی اوکراین امروز اعلام کرد حفظ آرامش و وحشت نکردن در برابر تهدید ناشی از حمله روسیه بسیار مهم است.

در بیانیه وزارت خارجه اوکراین آمده است: «در حال حاضر، حفظ آرامش، وحدت و قدرت در داخل کشور، و دوری از اقداماتی که اوضاع را بی‌ثبات و هراس ایجاد می‌کند، حائز اهمیت بسیار است».

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در بازدید از مناطقی در این کشور گفت که «در حال حاضر 'وحشت‌زایی' در کشور ما 'بهترین دوست' دشمنان ماست. و همه این اطلاعات [حمله احتمالی روسیه]  فقط باعث هراش می‌شود و کمکی به ما نمی کند.»

به گزارش اینترفاکس، ظاهرا اشاره زلنسکی به هشدارهای آمریکا بوده است و وی با بیان این که «ما تهدیدات را می بینیم، می دانیم که این تهدیدات هست» اما تعدد هشدارها مبنی بر این که روسیه به دنبال جنگ تمام عیار است و تکرار مکرر آن کمکی به اوکراین نمی‌کند.

زلنسکی گفته است «اگر اطلاعات اضافی و قطعی در مورد تهاجم صد در صدی [روسیه] دارید، به ما هم بدهید».
 


اعتراض اوکراینی‌ها به تهدیدات روسیه
13:20
سفارت آمریکا در اوکراین دستور خروج کارکنان «غیر ضروری» را صادر کرد

واشنگتن به دنبال تشدید هشدار سازمان‌های اطلاعاتی غرب مبنی بر قریب‌الوقوع بودن تهاجم روسیه به اوکراین، از کارکنان غیرضروری سفارتش در کی‌یف خواست تا محل کار خود را ترک کنند. 

وزارت امور خارجه هشدار داده است «اتباع آمریکایی در اوکراین باید آگاه باشند که در صورت حمله روسیه که ممکن است «در هر زمان و بدون هشدار آغاز شو»، دولت قادر به تخلیه [آنها] نخواهد بود».

به گفته مقامات آمریکایی، وزارت امور خارجه این کشور قصد داشته تا اوایل روز شنبه تقریباً تمام کارکنان سفارت را از کی‌یف خارج کند. 

گفته می‌شود تعداد کمی از کارکنان سفارت ممکن است در کی‌یف باقی می‌مانند، اما اکثریت قریب به اتفاق تقریباً ۲۰۰ آمریکایی از سفارت این کشور به غرب اوکراین و جایی در نزدیک مرز لهستان منتقل می‌شوند تا حضور دیپلماتیک آمریکا در اوکراین حفظ شود. 

وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر به خانواده‌های کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف دستور داده بود تا پایتخت اوکراین را ترک کنند. 


سفارت آمریکا در کی‌یف، پایتخت اوکراین
11:33
روسیه کاهش شمار دیپلمات‌های خود در اوکراین را تایید کرد

 مسکو امروز با استناد به این که از «تحریک» مقامات اوکراین یا «کشورهای ثالث» بیم دارد، تایید و اعلام کرد از شمار دیپلمات‌های خود در اوکراین می‌کاهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفت: «از ترس تحریکات احتمالی رژیم کی‌یف یا کشورهای ثالث، تصمیم گرفته‌ایم که پرسنل نمایندگی‌های روسیه در اوکراین را 'بهینه‌سازی' کنیم».


سفارت روسیه در کی‌یف، عکس آرشیوی ۲۰۱۴ میلادی: معترض اوکراینی تلاش می‌کند پرچم روسیه را پایین بیاورد
11:06
روسیه همزمان با مانور بزرگ دریایی جدید «هیستری» آمریکا را محکوم کرد
 
روسیه امروز شنبه مانور دریایی دیگری را در مقیاسی بزرگ در دریای سیاه آغاز کرد و همزمان «هیستری» آمریکا را محکوم کرد. مسکو می‌گوید واشنگتن با دستاویز قرار دادن «حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین» تنش‌زایی می‌کند.
 
وزارت دفاع روسیه صبح شنبه اعلام کرد: «بیش از ۳۰ کشتی ناوگان دریای سیاه طبق برنامه رزمایش از سواستوپل و نووروسیسک به راه افتادند».
 
مسکو هدف از این رزمایش را دفاع از سواحل شبه جزیره کریمه، پایگاه‌های ناوگان روسیه در دریای سیاه و همچنین محافظت از اهداف اقتصادی این کشور در برابر تهدیدات نظامی احتمالی عنوان کرده است. 
 
ماریا زاخارووا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز اواخر روز جمعه، بار دیگر اظهارات واشنگتن را مبنی بر اینکه «حمله روسیه به اوکراین ممکن است به زودی آغاز شود»، محکوم کرد.
 
وی در پیامی گفت: «هیستری کاخ سفید گویاتر از همیشه است. آنگلوساکسون‌ها به جنگ نیاز دارند. به هر قیمتی که شده. تحریک، اطلاعات غلط و تهدید، شیوه رایج برای حل مشکلات 'خود' است.»
 
همزمان، سفیر روسیه در آمریکا نیز با محکوم کردن اظهارات 'هشداردهنده' مقامات آمریکایی، با استناد به عدم شواهد موجود در این زمینه، بر دیگر تاکید کرد که روسیه «قرار نیست به کسی حمله کند».

یورو نیوز