به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۱، ۱۴۰۰

بریتانیا: روسیه برای بزرگترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم نقشه می‌کشد

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید منابع اطلاعاتی از قصد مسکو برای بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ تاکنون حکایت دارند. آقای جانسون به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته «همه نشانه‌های از عملیاتی‌شدن این نقشه‎ها از هم اکنون» خبر می‌دهد.

به گفته نخست‌وزیر بریتانیا، روسیه قصد اشغال اوکراین و محاصره کی‌یف را دارد. کاخ‌سفید - نزدیکترین متحد بریتانیا - هم چند روز پیش از دریافت اطلاعات مشابهی سخن گفته بود و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم از قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین خبر داده است.

بوریس جانسون که روز شنبه، ۱۹ فوریه، با بی‌بی‌سی گفتگو می‌کرد هشدار داده که «مردم باید از ابعاد و هزینه‌های انسانی چنین رویدادی مطلع شوند».

آقای جانسون که مانند دیگر رهبران اروپایی برای حضور در اجلاس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده، این سخنان را در حالی عنوان کرد که منابع اطلاعاتی غربی و آمریکا از در وضعیت جنگی قرار گرفتن بین ۱۶۹ تا ۱۹۰ هزار سرباز روس و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مخالف دولت مرکزی اوکراین در مرزهای شرقی این کشور خبر داده‌اند.

آقای جانسون در پاسخ به میزان جدی بودن خطر جنگ و قریب الوقوع بودن آغاز آن گفته: «متاسفانه باید بگویم که شواهد همگی بر این واقعیت دلالت می‌کنند».

نخست‌وزیر بریتانیا گفته جو بایدن به رهبران کشورهای غربی اطلاع داده که روسیه نه تنها از مرزهای شرقی اوکراین که محل نزاع در چند سال گذشته بوده، بلکه پیش‌روی از سوی بلاروس با هدف محاصره کی‌یف را مد نظر دارد.

بیشتر بخوانید

مانور نظامی روسیه و بلاروس

منبع تصویر،

RUSSIAN DEFENCE MINISTRY

کشته شدن دو سرباز اوکراینی به دست جدایی‌طلبان

روز شنبه همجنین اوکراین اعلام کرد دو سرباز این کشور در گلوله‌باران جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در منطقه دونباس در شرق کشته شده است.

این نخستین سربازان اوکراینی هستند که طی چند هفته اخیر جان خود را در درگیری‌های مناطق شرقی این کشور از دست داده‌اند.

ارتش اوکراین می‌گوید جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در تلاشند تا نیروهای اوکراینی را وادار به واکنش کنند تا از این راه به شهروندان غیرنظامی آسیب وارد شود.

با این حال، کی‌یف می‌گوید «وارد بازی مسکو نخواهد شد» و اجازه بالاگرفتن تنش در مناطق شرقی را نخواهد داد.

ارتش اوکراین مدعی شده که روسیه هدایت این حملات را به عهده گرفته است.

ناظران بین‌المللی از افزایش خشونت‌ها در مناطق مرزی و نقض آتش‌بس خبر داده‌اند.

جدایی‌طلبان برخوردار از حمایت روسیه اعلام بسیج کامل نیروهای نظامی کرده‌ و گفته‌اند نگران حمله احتمالی نیروهای اوکراینی هستند؛ اگرچه اوکراین گفته است قصد حمله ندارد.

اوکراین گفته است نیروهای جدایی‌طلب درصدد بهانه‌ای برای ورود نیروهای روسیه هستند.

توضیح صدا،

بحران اوکراین؛ در صورت بروز جنگ، آمریکا از کی‌یف چگونه حمایت خواهد کرد؟

هشدار بایدن: پوتین دستور حمله داده

پیشتر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که متقاعد شده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کرده و در چند روز آینده، این حمله صورت خواهد گرفت.

آقای بایدن گفت این ارزیابی مبتنی بر اطلاعاتی است که نشان می دهد کی‌یف پایتخت اوکراین هدف قرار خواهد گرفت. روسیه داشتن هر گونه طرح برای حمله به اوکراین را رد کرده است.

آقای بایدن گفت که دولت او برای اثبات ادعایش "توانایی اطلاعاتی قابل‌توجهی" دارد.

مقام‌های آمریکا در روزهای اخیر بارها در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین هشدار داده و گفته‌اند چنین اقدامی با واکنش شدید غرب مواجه خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت هنوز زمان برای حل بحران هست و روسیه "می‌تواند دیپلماسی" را انتخاب کند و " زمان برای تنش‌زدایی و بازگشت به میز مذاکره دیر نیست."

بر اساس برآورد آمریکا بین ۱۶۹ تا ۱۹۰ هزار سرباز روسی در اطراف مرز اوکراین و نزدیک آن حضور دارند. این تخمین نیروهای مورد حمایت روسیه را در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین دربرمی‌گیرد.

بی‌بی‌سی