به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۲۷، ۱۴۰۰

بایدن: احتمال حمله روسیه به اوکراین همچنان وجود دارد

 نطق تلویزیونی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، درباره اوکراین
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن از ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود، خواست که از جنگ با اوکراین منصرف شود و به صراحت از «مرگ و ویرانی عبث» و خشم بین‌المللی از روسیه صحبت کرد که پیامد حمله مسکو می‌تواند باشد.

آقای بایدن در یک نطق تلویزیونی گفت، برآورد ایالات متحده حاکی از آن است که ۱۵۰ هزار نیروی روس اکنون اوکراین را در محاصره دارند. او سپس ضمن استقبال از گزارش‌ها مبنی بر عقب‌نشینی شماری از نیروهای روسیه از مرز اوکراین عنوان کرد که این گزارش‌ها راستی‌آزمایی نشده‌اند و همچنان احتمال حمله مسکو به اوکراین بسیار قوی است.

رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرد که دیپلماسی همچنان راه‌حل اصلی است، اما اگر روسیه به اوکراین حمله کند، واشینگتن و متحدان آن آماده‌ وضع تحریم‌های اقتصادی سخت و منزوی ساختن بین‌المللی مسکو هستند.

بیشتر اظهارات آقای بایدن دقیقا متوجه شخص ولادیمیر پوتین بود که از ناتو خواسته است تا اوکراین را به عضویت خود نپذیرد و به سمت شرق بیش از این پیشروی نکند.

جو بایدن تصریح کرد: «ایالات متحده و ناتو تهدیدی علیه روسیه نیستند. اوکراین روسیه را تهدید نمی‌کند. نه ایالات متحده و نه ناتو، هیچ کدام در اوکراین موشک مستقر نکرده‌اند. ما چنین نکرده‌ایم و و برنامه‌ای هم برای انجام آن نداریم. ما مردم روسیه را هدف قرار نداده‌ایم. ما دنبال بی‌ثبات کردن روسیه نیستیم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده سپس مردم روسیه را مخاطب خود قرار داد و گفت: «شما دشمن ما نیستید و من باور ندارم که شما خواستار یک جنگ خونین و ویران‌گر علیه اوکراین باشید.»

وی افزود که اگر روسیه حمله کند، هزینه‌های انسانی و استراتژیک آن «بی‌اندازه» خواهد بود و «جهان فراموش نخواهد کرد که روسیه مرگ و ویرانی عبث را انتخاب کرده.»

آقای بایدن خاطرنشان ساخت که ایالات متحده «به دنبال درگیری مستقیم با روسیه نیست» و سربازان آمریکایی در اوکراین نخواهند جنگید، اما اگر روسیه به آمریکایی‌ها در اوکراین حمله کند، «ما پاسخی قاطعانه خواهیم داد».

جو بایدن روز شنبه با ولادیمیر پوتین و روز یکشنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، صحبت کرده بود. او بارها نسبت به هزینه‌های سنگین حمله مسکو هشدار داده است از جمله تحریم علیه شرکت‌های تجاری و الیگارش‌های روسی.

آقای بایدن اما در عین حال نقشه راهی برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز ترسیم کرده است که شامل گفت‌وگو با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه درباره مسئله استقرار موشک و مانورهای نظامی می‌شود.

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده هشدار داده بودند که روسیه احتمالا طی هفته جاری به اوکراین حمله بکند. روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد شماری از نیروهایش در نزدیکی مرز اوکراین در حال بازگشت به پایگاه‌های خود هستند، اما دبیرکل ناتو گفت هنوز نشانه‌ای دراین‌باره مشاهده نشده است.

با استفاده از گزارش‌های‌ خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن