به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۹، ۱۴۰۰

قهرمان ملی اوکراین؛ تفنگداری که مانع پیشروی سربازان روسیه شد

 

صدای آمریکا - ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، یک تفنگدار نیروی دریایی اوکراین را که با انفجار خود و یک پل در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه مانع پیشروی سربازان روسیه‌ای شد، «قهرمان ملی» اوکراین نامید.

این بالاترین نشان ملی است که توسط رئیس جمهوری اوکراین به یک شهروند اعطا می‌شود.

به گفته رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین، ویتالی شاکون در حال نگهبانی بر روی پل «هنیچسک» بود و با نزدیک شدن سربازان روس، گردان وی تصمیم گرفتند که تنها راه متوقف کردن پیشروی روس‌ها منفجر کردن این پل است.

آنها به سرعت اقدام به بمبگذاری پل کردند اما شاکون دریافت که زمانی برای خروج از پل ندارد. وی به همرزمانش پیامی تلفنی فرستاد و به آنها اطلاع داد که می‌خواهد پل را منفجر کند. لحظاتی بعد پل منفجر شد. این اقدام آقای شاکون سبب کاهش چشمگیر سرعت پیشروی روس‌ها شد و به همرزمانش اجازه داد دوباره سازماندهی و مستقر شوند.

از طرف دیگر، رئیس جمهوری اوکراین با انتشار نطقی احساسی از خود در فیسبوک، مسکو را متهم به تلاش برای محاصره کی‌یف، براندازی دولت و ایجاد یک رژیم دست‌نشانده کرد.

وی در این سخنرانی گفت نقشه روسیه را بر هم زده‌اند و با اشاره به جنگ در بسیاری از شهرهای کشورش افزود ارتش و مردم اوکراین از کشور، سرزمین، و آینده فرزندان اوکراینی دفاع می‌کنند.

آقای زلنسکی در بخش دیگری از سخنانش گفت از رهبران اروپایی خواسته عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را فورا بپذیرند و مشخصا از آلمان و مجارستان خواست در راستای حذف روسیه از سوئیفت از خود «شجاعت» نشان دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به زبان روسی و خطاب به مردم روسیه گفت هزاران سرباز روس کشته شده‌اند و صدها نفر از سربازان به اسارت گرفته شده حتی نمی‌دانند به چه دلیل برای کشتن و کشته‌شدن به اوکراین فرستاده شده‌اند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین ضمن قدردانی از فعالان ضدجنگ روسی از آنها خواست فشار بر کرملین را افزایش دهند و افزود: «هرچه زودتر شما به دولت‌تان بگویید که این جنگ را فورا متوقف کند، شمار بیشتری از مردم‌تان زنده خواهند ماند.»

پس از اعلام خبر دفع حمله روس‌ها برای کنترل کی‌یف، آقای زلنسکی با انتشار ویدیویی به سبک سلفی از خود بیرون دفتر محل کارش وعده داد می‌ماند و به جنگ ادامه خواهد داد. در این ویدیو صدای انفجار و آژیرهای حمله هوایی در اطراف پایتخت همچنان شنیده می‌شود.