به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۳۰، ۱۴۰۰

تجمعات سراسری معلمان با ضرب و شتم

بازداشت حداقل ۱۵ معلم 

 امروز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته، در تهران مقابل مجلس و در ده ها شهرستان مقابل ساختمان های اداره آموزش و پرورش، تجمع اعتراضی برپا کردند. همزمان محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، جو برخی شهرهای کشور از جمله کرج را امنیتی توصیف کرده و از ضرب و شتم معلمان از سوی نیروهای امنیتی در این شهر خبر داده است. در کرج نیروهای امنیتی به تجمع معلمان یورش برده و طبق آخرین گزارشات از سوی شورای هماهنگی بیش از ۱۵ تن از معترضان زن و مرد بازداشت شده اند. امروز همچنین روح الله مردانی (رادا ) معلم و فعال صنفی فرهنگیان مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان دلفان (لرستان) بازداشت شد. در تجمعات امروز، معلمان شعارهای اعتراضی سر دادند و از جمله خواستار آزادی همکاران خود شدند. از جمله شعارهای معلمان در تجمع همدان «از تهران تا خراسان معلمان در زندان» بود.

معلمان معترض مطالبات خود را اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، نیروهای خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی، بهبود معیشت نیروهای خدماتی، اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی، آزادی معلمان زندانی، آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان، پرداخت بیمه دانش آموزان و … عنوان کرده اند.

در تجمعات امروز شعارهایی از جمله «این آخرین پیام است , جنبش فرهنگیان آماده قیام است», «معلم به پا خیز برای رفع تبعیض», «فرهنگی باغیرت تن نمیده به ذلت», «معلم زندانی راهت ادامه دارد», «مدعی عدالت خجالت خجالت», «رئیسی قالیباف این آخرین پیام است, نهضت فرهنگیان آماده قیام است», «دولت خیانت می کند مجلس حمایت می کند», « معلم زندانی، آزاد باید گردد», «آموزش رایگان حق فرزندان ما» و… داده شد. در ایلام معلمان پلاکاردی نصب کرده بودند که روی آن نوشته شده بود:‌ «رئیسی، قالیباف، این آخرین پیام است، نهضت فرهنگیان آماده قیام است».


بر اساس گزارش ها از ساعت‌های اولیه صبح امروز، ماموران با استقرار در اطراف اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در شهر کرج، مانع از شکل گیری تجمع معلمان شدند. در پی این ممانعت و حضور گسترده ماموران، معلمان به خیابان های پایین‌تر از اداره کل رفته و شعارهای اعتراضی سر دادند. با حمله نیروهای انتظامی این تجمع پراکنده شده و ماموران با تهدید و ضرب و شتم و ضبط موبایل اجازه تصویربرداری را به حاضرین در تجمع ندادند. گفته میشود برای ایجاد رعب و وحشت بیشتر گروهی از ماموران با ماشین های ون وارد تجمع معلمان شده و شماری از آنان را مضروب کردند. تعداد بازداشت شدگان بالای ۱۵ نفر برآورد شده است. در بین بازداشت شدگان اسامی خانم‌ها شبنم بهارفر، آزاده مختاری و آجرلو و آقایان جمشیدی، سالمی و شهریاری به چشم می‌خورد.


این تجمعات در ده ها شهر از جمله تهران, اهواز, اصفهان, یزد, شهرکرد, مشهد, ایلام, خرم آباد, قم, اراک, شیراز, لنگرود, کرمان, لنده, کوهدشت, اردبیل, قیروکازرین, سمیرم, سقز و زیویه, زرین شهر, آمل, شوش دانیال, زاهدان, گچساران, اسلام آباد غرب, اندیمشک, هرسین, بجنورد, تبریز, سنندج, کرمانشاه, لنگرود, بهشهر, شوشتر, خرمشهر, جوانرود, زنجان, زرین دشت, بابلسر, مریوان, تاکستان, شازند, کرج, یاسوج, نجف آباد, البرز, رشت, ارومیه, قروه, بروجرد, لاهیجان, شیروان, میادوآب, پل دختر, نورآباد, دلفان, ایذه, کامیاران, قزوین, قصر شیرین و …برگزار شدند. تجمع استانهای لرستان، کرمانشاه و برخی شهرهای دیگر در زیر برف و باران برگزار شد.

طبق فراخوان شورای هماهنگی این تجمعات اعتراضی بصورت سراسری مجددا روز سه شنبه ۳ اسفند ماه برگزار خواهند شد.

امروز شنبه ۳۰ بهمن، همچنین گروهی از معلمان کارنامه سبز، در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش واقع در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها با سردادن شعارهایی از قبیل “باز جیباتون بی پول شد، آزموناتون شروع شد” خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. کارنامه سبزها نفرات اول تا سوم پذیرفته شده آزمون استخدامی ماده ۲۸ هستند که به گفته این شهروندان آموزش و پرورش علیرغم کمبود نیروی شدید، از جذب آن‌ها سرباز زده و همچنان از نیروهای بازنشسته استفاده می کند.

 اخبار روز