به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۸، ۱۴۰۰

دومین جلسه دادگاه شماری از شهروندان در دادگاه کیفری بهبهان

 

خبرگزاری هرانا – جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات شماری از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات تیرماه سال گذشته بهبهان، امروز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه، در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بهبهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات شماری از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات تیر ماه سال گذشته بهبهان، برگزار شد.

این جلسه دادگاه راس ساعت ۱۰ صبح در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بهبهان به ریاست قاضی رسول رسولی نژاد  برگزار شد.

این شهروندان بر اساس ابلاغیه‌ای که در تاریخ ۱۱ دیماه ۱۴۰۰، صادر شده بود، جهت رسیدگی به اتهامات خود به این شعبه احضار شده بودند.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ ۴ دیماه در این شعبه برگزار شد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان در این خصوص مدعی شد که جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شماری از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات تیرماه سال گذشته بهبهان، با توجه به رعایت نشدن شرایط قانون آیین دادرسی کیفری و عدم ابلاغ اخطاریه به بعضی از آن‌ها تشکیل نشده است. این در حالی است که فرشته تابانیان وکیل دادگستری با رد این ادعا در صفحه شخصی خود نوشت: «من وکیل سه نفر از دوستان بودم. جلسه تشکیل شد. تقریبا بیست دقیقه به اتهامات بیش از پانزده نفر رسیدگی شد. اجازه صحبت کردن به ما ندادند و فقط گفتند لایحه بنویسید.»

پیشتر هرانا هویت ۱۷ تن از این افراد را فرزانه انصاری فر، مریم کاظمی، علی کاظمی، علی آتون، محمد ابول پور، میلاد رمضانی، جلال جعفری، پیام جیحونی، ابراهیم ارمش، مسیح بدرقه، زینب علیپور، امین صالحی زاده، نرگس دُرَم گزین، یاسین عباسی، صغری مطمئن، سیدمحمد فاطمی و میثم اکبری احراز کرده بود. اتهام مطروحه علیه این شهروندان اخلال در نظم عمومی و اتهامات مطروحه علیه خانم انصاری فر، علی آتون، مسیح بدرقه، صغری مطمئن و جلال جعفری اتهاماتی از جمله “شرکت در اعتراضات آبان ۹۸، سنگ پرانی علیه مامورین انتظامی و امنیتی، عضویت در گروه‌های مخالف نظام، اخلال در نظم، ضرب و جرح عمدی مامور نیروی انتظامی و سرقت بالابر” عنوان شده بود.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص جلسه نخست این دادگاه به هرانا گفته بود: «شماری از متهمان در این پرونده به شکستن دست رحمان بدری، مامور بازنشسته نیروی انتظامی متهم شده بود، آقای بدری با حضور در جلسه دادگاه به صورت کتبی رضایت خود را اعلام کرده و اظهار داشته است که من از فرزانه انصاری فر و هیچیک از متهمان این دادگاه شکایتی ندارم. من ضارب خودم را ندیده و به صورت بینام شکایت کرده بودم. لطفا از این به بعد هم ابلاغیه‌ای در این خصوص صادر نکنید.»

در تاریخ ۱۵ آذرماه امسال جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۲۵ تن از بازداشت شدگان اعتراضات تیرماه سال گذشته بهبهان در خصوص بخش دیگری از پرونده در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار شد. هویت یازده تن از این افراد به نام‌ها سیدمحمد فاطمی، نرگس درم گزین، امین مرادی، میثم اکبری، فرزانه انصاری فر، زینب علی پور، پیام جیحونی، جلال جعفری، مرتضی وحدانی، مریم کاظمی و علی کاظمی توسط هرانا احراز شده بود.

۲۶ تیرماه سال گذشته مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی ۹۸” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. شمار زیادی از شهروندان معترض در جریان این تجمع و تعدادی پس از پایان اعتراضات در منازل خود بازداشت شدند. هرانا پیشتر طی چند گزارش ضمن احراز هویت شماری از بازداشت شدگان از بازداشت ده‌ها شهروند در ارتباط با این اعتراضات خبر داد.

در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان تعدادی از شهروندان ساکن این شهر ازجمله مهرداد دشتی نیا، محمود دشتی نیا، فرزاد انصاری فر، محمدحسین قنواتی، احسان عبدالله نژاد و محمد حشم دار با شلیک گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند. هرانا همچنین در تاریخ ۱ آبان‌ماه سال گذشته از صدور حکم ۱۰۹ سال حبس و ۲۵۹۰ ضربه شلاق برای ۳۶ تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان در بهبهان توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان خبر داد.