به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۱۹، ۱۴۰۰

جایزه ۱۰میلیون دلاری آمریکا برای اطلاعات درباره رهبر 'شاخه خراسان' داعش

 
عکسی که از ثناءالله غفاری، رهبر شاخه خراسان داعش منتشر شده است

آمریکا تا ۱۰ میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی و دستگیری رهبر شاخه خراسان گروه داعش شود تعیین کرده است. در اعلامیه‌ وزارت خارجه آمریکا در این مورد آمده است که این جایزه برای ردیابی و دستیگری ثناءالله غفاری که با نام شهاب المهاجر نیز شناخته می‌شود تعیین شده است.

آمریکا او را مسئول حمله به فرودگاه/میدان هوایی کابل در ۲۶ آگوست/اوت ۲۰۲۱ دانسته است که منجر به کشته شدن بیش از ۱۸۰ نفر از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی شد.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این المهاجر و دو عضو دیگر داعض را وارد "فهرست ویژه تروریست‌های جهانی" خود کرده و گفته بود که او از ماه مه ۲۰۲۰ به این طرف رهبری شاخه خراسان داعش را به عهده دارد و عملا "امیر" این شاخه داعش است.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

این وزارتخانه گفته است که ثناءالله غفاری مسئول تایید تمامی عملیات‌های داعش خراسان در سراسر افغانستان و تنظیم بودجه برای انجام عملیات آن است.

این جایزه در حالی تعیین شده که در ۳ فبروری/فوریه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد نیروهای ویژه این کشور ابو ابراهیم هاشمی قرشی، رهبر گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را در ادلب سوریه کشته است.

شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت شماری از حملات خونین علیه شیعیان در ولایت‌های مختلف افغانستان را برعهده گرفته است.

طالبان مخالف سرسخت داعش است و شماری از افراد این گروه را طی عملیات‌هایی از کشته است.

در ماه‌های اخیر، این گروه شماری از حملات علیه طالبان انجام داده است.

بنا به گزارش‌ها گروه داعش در برخی مناطق شرقی افغانستان از جمله در ننگرهار، ولایتی هم‌مرز با پاکستان فعال است.

یکی از خواسته‌های طالبان از پاکستان جلوگیری از ورود افراد داعش به داخل افغانستان است در حالی که پاکستان نیز از مقام‌های طالبان خواسته است که به فعالیت‌های طالبان پاکستانی در مناطق مرزی پایان دهد.