به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۱۹، ۱۴۰۰

وزارت امور خارجه ایران دادگاه بین‌المللی مردمی آبان را «بازی نمایشی» و «رفتار نابخردانه» خواند

 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

اپس از پایان دور دوم دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن که به منظور «تعیین ماهیت جنایات روی داده» و «پاسخگو کردن مسئولان آن» به مدت سه روز و با شهادت ۲۲ شاهد برگزار شد، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به آن واکنش نشان داد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۱۸ بهمن در نشست خبری خود با اشاره به برگزاری دادگاه مردمی آبان در لندن آن را «رفتار نابخردانه» دولت بریتانیا اعلام کرد و گفت: «اعتراضات جدی خود را در این زمینه به مقامات انگلیسی اعلام کرده‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که می‌گوید این نهاد دولتی اعتراض جدی خود را به مقامات بریتانیا اعلام کرده است برگزاری این دادگاه را «نمایشی» خواند و گفت «دولت انگلیس و مقامات لندن باید بدانند که لندن را تبدیل کردند به صحنه تمرکزی در اقدامات ضد مردم ایران در فضای عمومی همچنین آماده کردن این فضاهای مسموم» شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در ادامه صحبت‌های امروز خود برگزاری دادگاه بین المللی مردمی آبان را «خصمانه» اعلام کرد.

این در حالی است که پیش از این هیات دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان ۱۶۰ مقام جمهوری اسلامی ایران، از جمله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، را به «جنایت علیه بشریت» در رابطه با سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ متهم شناخته بود.

حمید صبی، از اعضای هیات دادستانی، روز گذشته در آخرین روز دور دوم دادگاه بین المللی مردمی آبان در پاسخ به سوال هیات قضات که پرسیدند چگونه اظهارات خود را علیه رهبر ایران اعلام می‌کنند گفت، خامنه‌ای کسی است که در کنار ۱۵۹ نفر دیگر مسئول اجرای سرکوب اعتراضات بوده است.

آقای صبی خطاب به قضات دادگاه گفت،‌ نیروهای سرکوب بسیج، سپاه و افسران لباس شخصی همه تحت، فرماندهی و دستور مستقیم علی خامنه‌ای قرار دارند و به همین ترتیب،‌ او مسئول تصمیماتی است که گرفته شده و مسئول تمام جرایمی است که به او نسبت داده شده است.

سه ماه پس از برگزاری اولین دور دادگاه بین‌المللی مردمی آبان ۹۸ در لندن، دور دوم این دادگاه پس از سه روز با شهادت ۲۲ شاهد از جمله چند تن نیروهای نظامی، در حالی به پایان رسید که ووین جورداش، رییس هیات قضات دادگاه بین المللی آبان، اعلام کرد هیات قضات تلاش می‌کنند حکم نهایی را در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اعلام کنند.

صدای آمریکا