به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۱۸، ۱۴۰۰

برجام: شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به گفتگوهای وین، خواستار محدود ساختن برنامۀ موشکی ایران شدند

 شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور، سیاست دولت او را در قبال برنامۀ موشکی ایران مورد انتقاد قرار دادند و با اشاره به گفتگوهای جاری در وین در بارۀ برنامۀ هسته‌ای این کشور، خواستار اقدام در زمینه برنامۀ موشکی تهران شدند. رابرت مالی، نمایندۀ ویژۀ وزارت امور خارجۀ آمریکا برای ایران، بارها گفته است که در مذاکرات وین در بارۀ برنامۀ موشکی ایران گفتگو نخواهد شد. او روز گذشته یک بار دیگر تاکید کرد که در مذاکرات وین هنوز در بارۀ چگونگی پایبندی دوباره ایران به تعهدات خود توافقی بدست نیامده است.

رابرت مالی، که در مقام نمایندۀ ویژۀ آمریکا برای امور ایران، ریاست هیئت آمریکائی حاضر در مذاکرات وین در بارۀ برجام را بر عهده دارد، در گفتگو با شبکۀ تلویزیونی «ام.اس.ان.بی.سی» با تاکید بر اهمیت بازگشت به این توافق، یادآوری کرد که هنوز در بارۀ موضوعات اساسی اختلاف نظرها برطرف نشده است.

رابرت مالی تاکید کرد که بر خلاف خواست ایران، دولت آمریکا نمی‌تواند کلیۀ تحریم‌های برقرار شده علیه این کشور را لغو کند. بگفتۀ او واشینگتن آماده است مجازات‌های مرتبط با پروندۀ هسته‌ای ایران را بردارد، اما تحریم‌های برقرارشده به دلیل دیگر «رفتارهای ایران» پا بر جا خواهند ماند.

رئیس هیئت آمریکائی مذاکره کننده در وین، یکبار دیگر تصریح کرد که دولت جو بایدن نمی‌تواند ضمانت بسپارد که دولت آینده از این توافق خارج نشود. او یادآوری کرد که آمریکا در بارۀ چگونگی بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام خواسته‌ها و تکالیفی را در نظر دارد که هنوز در بارۀ آنها نیز توافقی بدست نیامده است.

رابرت مالی گفت که بازگشت به برجام به کاهش تنش در منطقۀ خاورمیانه کمک می‌کند، اما تاکید کرد که اگر در وین توافقی بدست نیاید، آمریکا راه‌های دیگری را برای پرداختن به برنامۀ هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار می‌دهد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، امروز با انتشار توئیتی تاکید کرد که «حق قانونی ایران برای ادامه تحقیق و توسعه و حفظ توانمندی‌ها و دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای در کنار تامین امنیت آن در برابر شرارت‌های حمایت شده با هیچ توافقی قابل محدود شدن نیست». هر چند این نظر در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در بازگرداندن معافیت‌ ایران از تحریم‌های اتمی در بارۀ برخی فعالیت‌های مشخص ابراز شده است، اما می‌تواند به مذاکرات وین در بارۀ برجام و رویکرد ایران در بارۀ پرسش‌هائی که طرفین دیگر در انتظار پاسخ آنها هستند نیز اشاره داشته باشد.

رابرت مالی در گفتگوی خود با شبکۀ تلویزیونی «ام.اس.ان.بی.سی» همچنین به اختلاف نظر میان آمریکا و اسرائیل در بارۀ برنامۀ اتمی ایران و بازگشت به برجام اشاره کرد و یادآوری نمود که رویکرد دولت دونالد ترامپ در این زمینه نتایج وارونه به بار آورده است.

در این زمینه، گروهی از نمایندگان مجلس آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن از او خواستند در بارۀ برنامۀ موشکی ایران به ابراز نظر و هشدار اکتفا نکند و در این باره دست به «اقدام» بزند.

این نامه که از جمله به امضای جو ویلسون، رئیس گروه کاری امنیت ملی کمیتۀ مطالعات جمهوری خواهان رسیده است، توسعۀ موشک‌های بالیستیک ایران را «بشدت نگران کننده» می‌خواند. این نامه یادآوری می‌کند که همزمان با گفتگوهای وین در بارۀ برنامۀ اتمی ایران، نیروهای مسلح این کشور در رزمایش‌های ماه دسامبر گذشته ١۶ موشک پرتاب کرده‌اند. نمایندگان در نامۀ خود با اشاره ابراز نگرانی‌های دولت بایدن در گذشته نسبت به برخی فعالیت‌های موشکی ایران، تاکید می کند که «ابراز نگرانی و اظهار نظر دیگر کافی نیست. [در این زمینه] باید عمل کرد».

گروه نمایندگان آمریکائی یادآوری می‌کنند که یکی از راه‌های پرداختن به این موضوع، توجه به «شبکه‌های خارجی» تامین تکنولوژی و هکاری با ایران در این زمینه است. بنوشتۀ آنان دولت دونالد ترامپ به این منظور بسیاری شرکت‌های چینی را مورد مجازات قرار داد.

نامۀ نمایندگان مجلس آمریکا به رئیس جمهوری این کشور هنگامی نوشته شده است که حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن، با استفاده از پشتیبانی تسلیحاتی ایران، شماری موشک و پهپاد به خاک امارت متحد غربی پرتاب کرده‌اند.

جو ویلسنون در گفتگو با رادیوی سراسری آمریکا، دولت جو بایدن را به «نداشتن یک سیاست راهبردی روشن برای رویاروئی با موشک‌های ایران» متهم کرد و هشدار داد که موفقیت ایران در این زمینه به «پرتاب موشک‌های قاره پیما به سوی آمریکا» می‌انجامد.

رادیو بین المللی فرانسه