به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۱۲، ۱۴۰۱

بایدن: ظاهرا پوتین خود را منزوی کرده است

 

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید به نظر می‌رسد همتای روسی او خود را منزوی و شماری از مشاورانش را بازداشت خانگی کرده است. به گفته منابع اطلاعاتی غربی مشاوران پوتین درباره وضعیت جنگ اوکراین اطلاعات اشتباه به او داده‌اند.

بر پایه ارزیابی دولت ایالات متحده ظاهرا رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین در ارتباط با جنگ اوکراین شماری از مشاوران خود را برکنار یا بازداشت خانگی کرده است.


گمان می‌رود برخی مشاوران پوتین از ترس، واقعیت وضعیت نیروهای روسی در جنگ اوکراین را صادقانه با او در میان نگذاشته‌اند یا او تمایلی به شنیدن خبرهای ناگوار از خود نشان نداده است.


شبکه خبری nt بامداد جمعه اول آوریل (۱۲ فروردین) گزارش داد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفته شواهدی وجود دارد مبنی بر این که پوتین برخی مشاوران خود را بازداشت یا آنها را حبس خانگی کرده است.


بایدن در عین حال گفته در این مورد اطلاعات کاملا موثقی وجود ندارد. او در پاسخ به این پرسش که آیا مشاوران پوتین به او اطلاعات اشتباه داده‌اند می‌گوید در این باره گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد.


رئیس جمهوری آمریکا افزود به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین خود را منزوی کرده باشد اما او نمی‌تواند با اطمینان کامل در این باره اظهار نظر کند.


پنهان کردن واقعیت‌های جنگ اوکراین از پوتین؟


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در مورد کنار گذاشته شدن برخی فرماندهان روسی و مشاوران پوتین گزارش‌هایی وجود دارد و به نظر می‌رسد رئیس جمهوری روسیه احساس می‌کند در مورد واقعیت‌های جنگ اوکراین او را گمراه کرده‌اند.


هیئت‌های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین روز سه‌شنبه در استانبول دیدار کردند و مسکو پس از آن وعده داد عملیات نظامی خود در بخش‌های از اوکراین، از جمله اطراف کی‌یف را کاهش دهد.


برخی ناظران معتقدند این تصمیم به خاطر عدم پیشروی نیروهای روسی مطابق انتظار مسکو بوده اما وزارت دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو اعتقاد دارند روسیه فقط در حال تجدید سازماندهی نیروهای خود است و قصد دارد حمله به پایتخت اوکراین را از طریق بمباران هوایی تشدید کند.


پوتین روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد گفت فرمانی امضاء کرده که مطابق آن مشتریان غربی گاز روسیه باید از اول آوریل بهای آن را به روبل پرداخت کنند.


اولاف شولتس، صدراعظم آلمان می‌گوید مطابق قراردادها با طرف روسی بهای گاز روسیه به یورو و دلار پرداخت می‌شود و او در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین تاکید کرده که این کار همین گونه ادامه می‌یابد.


ناظران بر این باورند که مسکو در واکنش به تحریم‌های شدید کشورهای غربی می‌کوشد برای کاهش فشار از صادرات انرژی به عنوان سلاح استفاده کند.


مقابله با استفاده از انرژی به عنوان سلاح


رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه تاکید کرد ایالات متحده اجازه این کار را به پوتین نمی‌دهد و از هر امکانی برای مقابله با آن و بازگرداندن آرامش به بازار جهانی انرژی استفاده می‌کند.


بر پایه اعلام کاخ سفید با توجه به افزایش شدید بهای نفت خام در بازارهای جهانی در پی حمله روسیه به اوکراین، آمریکا بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد می‌کند.

ایالات متحده قصد دارد طی شش ماه روزی یک میلیون بشکه نفت از ذخایر خود را آزاد کند. کاخ سفید این کار را "بزرگ‌ترین آزادسازی ذخایر استراتژیک در تاریخ" توصیف کرد.

به این ترتیب طی ماه‌های آینده ۱۸۰ میلیون بشکه نفت اضافه وارد بازار می‌شود که می‌تواند تا حدودی به تعدیل قیمت‌ها منجر شود. اعلام این خبر قیمت جهانی نفت را اندکی کاهش داد.

دویچه وله فارسی