به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۱۷، ۱۳۹۱

علی لاریجانی رییس مجلس شد
شکست دوباره حدادعادل 
با رای نمایندگان مجلس نهم، علی لاریجانی به عنوان رییس دایم مجلس ایران برای یکسال انتخاب شد. او در انتخابات امروز با کسب ۱۷۷ رای از مجموع ۲۷۰ رای، توانست بر رقیب خود غلامعلی حداد عادل پیروز شود.
هفته پیش، با آغاز به کار مجلس دوره جدید، انتخاب هیات رییسه موقت برگزار شده بود که با نتیجه ای مشابه انتخابات امروز، علی لاریجانی بر حداد عادل پیروز شد با این تفاوت که در انتخابات قبل، حدادعادل ۱۰۰ رای کسب کرده بود و اینبار تنها ۸۹ رای کسب کرد.
بر اساس آئین نامه داخلی مجلس ایران، ابتدا مسن ترین و جوان ترین راهیافتگان به مجلس، هیات رییسه سنی را تشکیل می دهند و پس از آن هیات رییسه موقت انتخاب می شود. بعد از تایید اعتبار نامه دو سوم نمایندگان، انتخابات هیات رییسه دایم برگزار می شود که این دوره ریاست یکساله است و هرسال برای انتخاب هیات رییسه، انتخاباتی جدید برگزار می شود.
بنا بر رویه، رییس دایم مجلس معمولا در سمت ریاست تا پایان دوره مجلس باقی می ماند. از جمله موارد استثنایی، مجلس سوم بود که وقتی رییس مجلس، اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری شد، مهدی کروبی بر جای او تکیه زد.

دو شکست طی هفته
انتخابات هیات رییسه دایم مجلس در شرایطی برگزار شد که برخی گمان می کردند غلامعلی حدادعادل، برای انتخابات امروز نامزد نمی شود بخصوص که در انتخابات هیات رییسه موقت، او از علی لاریجانی شکست خورده بود. قبل از آن هم در انتخابات غیر رسمی و داخلی نمایندگان اصولگرای مجلس، مشخص شده بود او به نسبت علی لاریجانی شانس کمتری دارد.
غلامعلی حدادعادل، از نزدیکان آیت الله خامنه ای است که قبل از این ریاست مجلس هفتم را بر عهده داشت. برخی معتقدند عملکرد حمایت گونه او از دولت قبلی احمدی نژاد در نهایت موجب شد تا با تشکیل مجلس هشتم، نمایندگان علی لاریجانی را به سمت ریاست مجلس برگزینند.
در هفته های اخیر، اعلام نامزدی حدادعادل برای ریاست مجلس، با استقبال نمایندگان نزدیک به دولت در مجلس روبرو شد با این حال، حدادعادل نتوانست نظر اکثریت مجلس را جلب کرد.
بعد از شکست حدادعادل در انتخابات هیات رییسه موقت، برخی نزدیکان حدادعادل گفته بودند او برای ریاست دایم نامزد نمی شود اما حدادعادل که این روزها پای او شکسته است، با عصا به مجلس آمد و در انتخابات نامزد شد.

هیات رییسه تکمیل شد
در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، سایر اعضای هیات رییسه مجلس انتخاب شدند که مشابه هیات رییسه مجلس هشتم است.
محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد با کسب ٢٣٢ و ١٧٩ رای به سمت نایب رییس های اول و دوم مجلس انتخاب شدند.
احمد سالک از جمله راهیافتگان جدید به مجلس است که سابقه حضور در بسیج و سپاه را دارد. او در انتخاب هیات رییسه برای سمت نایب رییسی تنها ۸۵ رای کسب کرد و انتخاب نشد.
در رای گیری روز سه شنبه، حسین سبحانی نیا، حسین فرهنگی، محمد دهقان، محمد صادقی، علیرضا منادی و جواد جهانگیر زاده به سمت دبیران (منشی ها) و شریف حسینی، عبدالرضا مصری و محمد آشوری نیز به سمت ناظران هیات رییسه انتخاب شدند.