به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۱

آنگ سان سوچی،  رهبر اپوزیسیون میانمار:
برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری آماده‌ام
 سخنگوی حزبش اعلام کرده که تصمیم به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری2015 دارد. اما قانون اساسی چیز دیگری را نشان می‌دهد. اینکه او حتی نمی‌تواند اعلام کاندیداتوری کند. چرا که همسر متوفی و دو فرزندش تابعیت خارجی دارند. با این حال «تین سین»، رییس‌جمهوری میانمار در ارتباط با کاندیداتوری «آنگ سان سوچی» رهبر حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» می‌گوید: «اگر مردم «آنگ سان سوچی» را به عنوان رییس کشور بخواهند، من باید قبول کنم اما این رییس‌جمهوری نیست که در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند بلکه تصمیم‌گیری به عهده پارلمانی است که اکثریت آن را ارتش تشکیل می‌دهد.»وقت تنگ است و تنها فرصت «آنگ سان سوچی» رهبر مخالفان دولت میانمار برای حضور در مسند ریاست دولت همین یک‌بار است. «اون کیااینگ»، سخنگوی حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» می‌گوید: «سال 2015 اولین و تنها شانس «آنگ سان سوچی» برای ریاست‌جمهوری است چراکه او در دور بعدی انتخابات در سال 2020 و با رسیدن به سن 67 سالگی برای چنین مسوولیتی پیر شده است.»سخنگوی حزب مخالفان دولت با این حال شرکت «آنگ‌سان سوچی» را مشروط به تغییرات در قانون اساسی این کشور دانست. با وجود مساعد بودن وضعیت کرسی‌های این رهبر حزب مخالف میانمار در پارلمان اما کاندیداتوری او در انتخابات عملا مشروط به تغییرات در قانون اساسی میانمار است که این تغییرات نیز با حمایت ارتش قابل اجراست. «سان سوچی» پیشتر و در اکتبر سال 2012 نیز با اشاره به تغییرات در قانون اساسی اظهار کرده بود: اگر مردم بخواهند، شهامت و شجاعت رییس‌جمهور شدن را دارم. او در آن زمان اضافه کرده بود که حزب متبوعش درصدد ایجاد تغییرات در قانون اساسی است. سوچی می‌گوید: «این تغییرات برای من نیست؛ برای کشور است.»در سپتامبر 2012 بود که برای اولین‌بار رییس‌جمهوری میانمار (برمه) اعلام کرد که «مانعی بر سر راه ریاست‌جمهوری آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان میانمار نیست.» او گفت: «اگر مردم در انتخابات به سوچی رای دهند، دولت به رای

مردم احترام خواهد گذاشت.»او گفت: «اینکه سوچی رییس‌جمهوری شود یا نه، تنها به رای مردم بستگی دارد.» سين همچنین تاکید کرد: «در پیشبرد برنامه‌اصلاحات او از مشورت «آنگ سان سوچی» نیز بهره‌ می‌گیرد.» تاین سین با این‌حال بار دیگر تاکید کرد: «نظامیان قدرت اصلی و مرکزی در میانمار باقی خواهند ماند و همچنان در عرصه سیاست میانمار نقشی محوری خواهند داشت. نظامیان اکثریت کرسی‌های پارلمان میانمار را نیز همچنان در دست دارند.»

نسرین رضایی: شرق

------

محمدجواد حق‌شناس . کارشناس امور بین‌الملل

رییس‌جمهوری برمه به صورت ضمنی با کاندیداتوری آنگ‌سانگ سوچی برای انتخابات آتی موافقت کرده است اما آن را منوط به موافقت ارتش و پارلمان دانسته. آیا این موضوع مورد پذیرش ارتش قرار می‌گیرد؟

در دوسال اخیر شاهد نوعی اراده معطوف به بازگشت به اصول دموکراسی هدایت شده در صحنه سیاسی این کشور بوده‌ایم. نزدیک به 15 سال بود که نظامیان با شیوه‌ای غیردموکراتیک در برمه حکومت می‌کردند اما پیگیری سوچی، زمینه‌ای را برای همکاری مشارکت‌جویانه فراهم کرد. از سوی دیگر این فرآیند با حمایت غرب و به‌خصوص اتحادیه اروپا و آمریکا مواجه شد و متناسب با تحولات و اصلاحات، غرب بسته‌های تشویقی نظیر رفع تحریم‌ها و افزایش کمک‌ها را در اختیار نظامیان قرار دادند. در کنار این مساله، سوچی نیز تغییرات آرام و مستمر و بدون شتابزدگی را در دستور کار قرار داد. موضوع دیگر آزادی انتخابات پارلمانی و راهیابی بخش قابل‌توجهی از طرفداران سوچی به مجلس بود. همچنین امکان سفر سوچی به خارج از کشور و موقعیتی که از طریق رسانه‌های بین‌المللی به دست آورد، موجب شد او به وضعیت مناسبی در حوزه رهبری در سطح برمه برسد. در کل روند تغییرات با همکاری دو طرف، بازخورد مثبتی داشته و نظامیان رفته‌رفته آماده واگذاری اختیارات بیشتر خود به بخش غیرنظامی و مشخصا خانم سوچی هستند و به همین دلیل ریاست‌جمهوری سوچی دور از دسترس نیست.

بسیاری از ناظران واکنش سوچی به کشتار مسلمانان برمه را به دور از شعارهای حقوق بشری او می‌دانند، آیا در صورت انتخاب سوچی به عنوان رییس‌جمهوری چرخشی در نگاه او به وجود می‌آید؟

علت واکنش نشان ندادن او نگاهی بود که سوچی به صندوق انتخاباتی داشت. اکثریت افراد برمه را افراد متعصبی تشکیل می‌دهند که حضور مسلمانان را برنمی‌تابند. با این حال من فکر می‌کنم پس از انتقال قدرت از نظامیان به سوچی، آینده بهتری در انتظار مسلمانان خواهد بود. با توجه به موقعیت و محبوبیت سوچی، او می‌تواند زمینه رفتار مسالمت‌آمیز میان مسلمانان و مردم برمه را فراهم کند.