به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۰۴، ۱۳۹۱

 یک روز با افسانه دو برادر شیرین
با آهنگی از گوگوش و مهرداد:
خلیج فارس یعنی وطن / یعنی شناس نامه ی من / بحر خزر یعنی وطن
دو برادر بودند یكی 'سلم' و دیگری 'سیف' كه در بیابان گم می‌شوند و قرار می‌گذارند كه اگر به نقطه خوش آب و هوایی رسیدند یك آبادی بسازند؛ حالا پس از گذر زمان، روستای 'دهسلم' در دروازه كویر لوت قرار گرفته و 'دهسیف' كمی آن طرف تر در حوالی شهداد در استان كرمان است.
 برای رسیدن به روستای دهسلم كه از آن به عنوان دروازه كویر لوت یاد می‌شود، باید از جاده نهبندان به شهداد گذشت؛ نخل‌های سر به فلك كشیده و گله‌های شترهای صحرایی نشانی این روستای آباد است و به همین خاطر نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می‌كند كه چطور چنین روستای سرسبزی در دل كویر روییده است.

حالا برگردیم به واقعیت و اینکه چطور می‌توان لحظات بکر حضور در نگین سبز روییده در دل کویر را تجربه کرد. فقط کافی است، خودت را به خراسان جنوبی و مرکز آن بیرجند برسانی. بعد با طی 200 کیلومتر یعنی حدود دو ساعت رانندگی به شهرستان نهبندان و سپس با پشت‌سر گذاشتن 80 کیلومتر دیگر به روستای دهسلم برسی.
نگران نباش. پیدا کردن دهسلم کار سختی نیست. در نهبندان، هم تابلوها یاریگرت هستن و هم مردم محلی مهربان و خونگرم خراسان جنوبی. وقتی با طی مسیری خشک و بیابانی پا به روستای دهسلم می‌گذاری باورت نمی‌شود که اینجا وصل به دل کویر باشد.
ردیفی از درخت‌های نخل، همانند سربازهای در حال سلام نظامی، به استقبالت می‌آیند. بعد در حالی که پا بر زمینی می‌گذاری که همانند کویر از شن‌ریزه‌ها پوشیده شده، به سوی خانه‌های خشتی با سقف‌های خمیده و گنبدی‌شکل این روستا نزدیک می‌شوی. این زمین و حس اتصال به طبیعت میان کوچه‌پس‌کوچه‌های دهسلم هم همراه توست و این تویی که باید«همه تن چشم شوی» و تنها ببینی و با مردم مهربان، خونگرم و میهمان‌نواز اینجا در پوششی رنگارنگ و محلی، ارتباط برقرار کنی.

راستی یادت باشد علاوه بر گشت و‌گذار میان نخلستان‌ها، کویر بکر نهبندان با رمل‌های بلند و برافراشته کمی آن طرف‌تر از روستا و خانه‌های محلی به همراه آغل‌های چسبیده به آن می‌توانی از قنات دهسلم در ورودی روستا که اهالی آن را به استخر رو باز زنانه و مردانه تقسیم کرده‌اند هم استفاده کنی.

اینجا حس غربت نداری، خیلی زود با دست‌های گرم و نگاه مردمان این روستای افسانه‌ای آشنا می‌شوی، آن‌قدر سریع که سبدهای حصیری و ظرفی پر از خرما که تنها راه معیشت‌شان است را پیش رویت می‌گذارند و می‌گویند: «نمک نداره!»

می‌دانم دل کندن از طبیعت بکر دهسلم خیلی سخت است اما چاره‌ای نیست. متاسفانه اینجا هنور اقامتگاهی حتی به صورت خانه‌های محلی هم وجود ندارد، پس ناچاری دوباره به شهرستان«نهبندان» یا«بیرجند» برگردی و شب را با رویای دهسلم افسانه‌ای در یکی از مراکز اقامتی سپری کنی.

وقتی روستای دهسلم را به سمت بیرجند ترك می‌كنیم؛ كوه‌های مریخی در سمت راست جاده سر به فلك كشیده‌اند كه نمونه آن در سیستان و بلوچستان واقع است و همه ساله بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب می‌كند و حالا نمونه كوچكی از كوه‌های منحصر به فرد در كنار زیبایی‌های كویری این خطه رخ می‌نمایاند.

مسیر گردشگری نهبندان را می‌توان تركیبی از دشت، روستا، نخلستان، تپه‌های ماسه بادی و كوه‌های مریخی دانست كه می‌تواند برای بسیاری از طبیعت گردان داخلی و خارجی جذاب باشد به شرط آنكه زیرساخت‌های اولیه برای پذیرش گردشگران تخصصی در منطقه ایجاد شود و از سوی دیگر جوامع محلی برای پذیرش آنان آموزش دیده باشند.


آهنگی از گوگوش و مهرداد:  
خلیج فارس یعنی وطن /  یعنی شناس نامه ی من /  بحر خزر یعنی وطن





وطن چیه؟ وطن کیه؟

لالایی ِ بچه گیه

وطن تویی، وطن منم
منم که پر پر می زنم

زبان ِ مادری مونه
ما رو به هم می رسونه

جای ِ همه تجربه ها
عطر ِ غریبی در هوا

اصالت ِ خاطره ها
فرصت ِ آزادی ِ ما

پنجره ای رو به سکوت
تنهایی ِ کویر ِ لوت

دل ضربه های ِ ارک ِ بم
تجارت ِ تن با بلم

پنجره ای به پنج دری
با مردم ِ خاکستری

رو به حیاط ِ بچه گی
سر خورده گی، دل مرده گی

رو به شمال، رو به جنوب
این آب ِ دشمن کوب ِ خوب

خلیج فارس یعنی وطن
یعنی شناس نامه ی من

بحر خزر یعنی وطن
یعنی شناس نامه ی من

کشف ِ عزیز ِ کلمه
دشمن ِ زنجیر و قمه

آقا اجازه هست؟ بگیم
که خسته ایم از سین جیم

اجازه هست؟ تازه بشیم
بگیم که ما عاشق شدیم

عاشق ِ دریای ِ خزر
با چشم ِ تر ، با چشم ِ تر

عاشق ِ کرد و ترکمن
لحظه به لحظه ی وطن

با هر چه جشن و فاجعه
مسجد، کنیسا ،صومعه

شيراز ِ مون و سو و شون
چار باغ و عکس ِ چهل ستون

لر و بلوچ و آذری
خواهری و برادری

وطن کرد ِایرانیه
تعریف جان فشانیه

وطن یعنی خود باوری
برابری، برابری

خلیج فارس یعنی وطن
یعنی شناس نامه ی من

بحر خزر یعنی وطن