به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۹۱

فعاليت بدون نظارت عطاري های كشور

در حالي كه فقط ۸ درصد از نسخ تجويز شده توسط پزشكان، گوشه نگاهي هم به داروهاي گياهي دارد، طبيعي به نظر مي‌رسد كه نظارت بر فعاليت  ۱۰ الي  ۱۵هزار عطاري فعال در كشور هم فاقد متولي باشد. دكتر محمدرضا شانه‌ساز؛ معاون سازمان غذا و دارو، روز گذشته با اعلام اينكه هم‌اكنون ۸۴۰ پروانه براي ساخت داروهاي طبيعي در كشور صادر شده است، گفت: «اين آمارها به هيچ‌وجه براي ما راضي‌كننده نيستند و انتظارات‌مان را برآورده نمي‌كند.
 
هر چند كه امروز ۶۵ درصد داروهاي گياهي تحت پوشش بيمه قرار گرفته اما متاسفانه اين داروها كه اثربخشي‌شان در يافته‌هاي امروز دنيا ثابت شده، هنوز در فهرست قلم تجويز اطباي ما قرار نگرفته‌اند كه شايد آموزش‌هاي ناكافي يكي از دلايل اين اتفاق باشد. چنان‌كه هم‌اكنون فقط ۸ درصد از نسخ تجويزي به گياهان دارويي اختصاص دارد و متاسفانه اين رقم در سال  ۸۵ فقط سه درصد بوده است. در حالي كه در كشور آلمان حدود۴۰درصد نسخ، داروهاي گياهي و طبيعي است. اما درحالي كه داروهاي گياهي در كشور ما ۴ برابر كل قاره اروپا تنوع دارند، هنوز نتوانسته‌ايم به چنين آماري دست پيدا كنيم.»


دكتر امير حسين جمشيدي، رياست گياهان دارويي ايران هم درباره نظارت بر فعاليت عطاري‌ها در آينده گفت: «عطاري‌ها زيرنظر اصناف هستند و از سه بعد مي‌توان بر آنها نظارت داشت؛ اول اينكه بايد با عرضه داروها چه به صورت مجاز و چه غيرمجاز در اين محل‌ها برخورد شود. چون عطاري‌ها داروي مجوز‌دار هم نبايد عرضه كنند. بحث بهداشتي و درماني و دخالت در امور پزشكي هم از موارد ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. البته ايجاد داروخانه داروهاي طبيعي و سنتي هم در آيين‌نامه‌يي تدوين و به وزير بهداشت ارسال شد و در حال حاضر، مراحل آخر را براي تصويب اجرايي شدن طي مي‌كند. در اين داروخانه‌ها ما مي‌توانيم مطابق با استانداردهاي خودمان اقدام به عرضه اين داروها كنيم و در اين زمينه خدماتي را ارائه دهيم. البته عطاري‌ها هم مي‌توانند گياهان دارويي را به صورت فله بفروشند، اما وقتي گياه دارويي به داروي گياهي تبديل مي‌شود بايد در داروخانه‌ها عرضه شوند. عطاري‌ها هم اگر شرايط لازم را داشته باشند و بتوانند با تغييرات مورد نظر اين آيين‌نامه سازگار شوند، مي‌توانند به اين داروخانه‌هاي طبيعي تبديل شوند.»

وي همچنين خبر داد كه هم‌اكنون ۸۳۹ قلم داروي گياهي در كشور داراي مجوز هستند اما الزاما، تمام محصولات قابل عرضه مجاز نيستند.

شانه‌ساز هم تاكيد كرد: «فروش داروهاي گياهي بايد فقط در داروخانه‌ها انجام شود و نبايد سوپر ماركت‌ها، مراكز آرايشي و بهداشتي و ناصر خسرو، داروها را اعم از شيميايي و گياهي توزيع كنند.»
 
منبع: اعتماد