به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۱۵، ۱۳۹۱

ایران/آمریکا 
آخرین اظهارات هیلاری کلینتون درباره ایران
هیلاری کلینتون- وزیر امور خارجه آمریکا، ٢٤ ساعت پیش از ترک پست خود و سپردن آن به جان کری، در گفت و گو با خبرنگاران نسبت به موضوع پرونده هسته‌ای ایران و حمایت این کشور از سوریه ابراز نگرانی کرد.
وی گفت که پنجره مذاکره با ایران در مورد برنامه اتمی مناقشه برانگیز این کشور نمی تواند مدت زیادی باز بماند.


هیلاری کلینتون، در مراسم تودیع خود به خبرنگاران گفت: «پنجره مذاکره هسته‌ای با ایران مدت زیادی باز نخواهد ماند، اما در مورد زمان دقیق آن نمی توانم اظهار نظر کنم.»

کلینتون در ادامه تأکید کرد که آمریکا در مورد ایران، سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفته که بخشی از آن مربوط به افزایش تحریم‌ها و بخش دیگر آن تلاش برای کشاندن ایران بر سر میز مذاکره است.
وی همچنین با تأکید بر اینکه نشانه‌هایی مبنی بر فرستادن سلاح و نیروی انسانی به سوریه از سوی ایران برای حمایت از بشار اسد وجود دارد در ادامه افزود: «نیروهای نظامی دولت سوریه شروع به استفاده از سلاح‌های پیشرفته ارسال شده از ایران هستند و این ما را نگران می کند.»


این در حالی است که سوریه از اسرائیل به دلیل حمله هوایی به این کشور به سازمان ملل شکایت کرده است.
وی همچنین با بیان اینکه ایران ارسال نیروی انسانی به سوریه را نیز بیشتر کرده است در ادامه گفت که این موضوع هم باعث تشویش خاطر ما می شود.


وزیر امور خارجه آمریکا افزود: "ما دلایلی داریم که نشان می دهد روسیه نیز به حمایت مالی و نظامی خود از سوریه ادامه می دهد."
وی همچنین با اشاره به سخنان دیمیتری مدودوف- نخست وزیر روسیه، مبنی بر کاهش روزافزون شانس بشار اسد برای ماندن در قدرت ابراز تردید کرد و در ادامه افزود: «روسیه در دو سال گذشته نسبت به وضعیت سوریه چنان سخن می‌گفت که به نظر می آمد به دنبال راه حلی برای بحران سوریه است اما متأسفانه همه این لفاظی‌ها با تغییر سیاست‌های روسیه شکست خورد.»
وی در این جلسه با اشاره به جایگاه آمریکا در جامعه بین الملل گفت که اقتدار و محبوبیت آمریکا نسبت به گذشته افزایش یافته است؛ کلینتون در این زمینه به پایان جنگ عراق و دستگیری و کشته شدن بن لادن اشاره کرد.


گفتنی است با رأی اعتماد سنای آمریکا به جان کری، هیلاری کلینتون ٦٥ ساله باید امروز، جمعه دفتر کارش در وزارت امورخارجه آمریکا را ترک کند.


پرونده های ایران، چین، صلح اسرائیل و فلسطینیان و همچنین معضلات آب و هوایی، از برنامه های سناتور جان کری در وزارت امورخارجه آمریکاست.
وی چندی پیش گفته بود که آمریکا هر آن چه در توان دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی به کار می گیرد.


در حالی که رسانه‌های آمریکایی از هیلاری کلینتون به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٦ نام می برند، وی گفته که فکر نمی‌کند دیگر به دنیای سیاست بازگردد.

هيلاری کلينتون که در زمان ریاست جمهوری همسرش بیل کلینتون، بانوی اول آمریکا بود چندی پیش بر اثر لخته خون ناشی از ضربه مغزی مدتی را در بیمارستان گذراند.

رادیو فرانسه