به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۱۶، ۱۳۹۱

نشت آب به برج آزادي ادامه‌دار است
برج آزادي در جواني پير شد
برج آزادي، از قديمي‌ترين نمادهاي شهري تهران، اين روزها حال و روز خوبي ندارد. دوران كهنسالي‌اش را مي‌گذراند، در 42 سالگي پير شده و به خس خس افتاده است. شايد اگر زودتر از اينها به دادش مي‌رسيدند پس از گذشت 4 دهه از ساختش، نياز به مرمت‌هاي اساسي نداشت. برج را معماري ايراني در سال 1349 ساخت تا يادماني باشد بر پايتخت.

پس از انقلاب اسلامي، سمبل تهران معروف شد به برج آزادي؛ برجي كه هم‌اكنون مجموعه‌يي فرهنگي - تاريخي است و توسط بنياد فرهنگي هنري رودكي اداره مي‌شود. اما اگر از جنبه اثر تاريخي به آن بنگريم، متولي، سازمان ميراث فرهنگي است و از جنبه شهري، شهرداري. برج 3 مالك دارد، اما درميان اين مالكان متعدد مي‌توان به مالك اصلي آن، مردم تهران اشاره كرد؛ مردمي كه خبر ترك خوردگي برج آزرده خاطرشان كرد و در انتظار ترميم برج محبوب‌شان‌ هستند.

غلامحسين شاه‌علي، مدير برج آزادي پيش از اين در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرده بود خطر در كمين برج آزادي است، 8 سال است آب به برج آزادي نفوذ مي‌كند، اگر اين مشكلات به صورت مقطعي مطرح و دوباره به فراموشي سپرده شود اتفاقات جبران‌ناپذيري براي برج آزادي رخ خواهد داد. خبر ترك خوردن برج تكذيب شد، اما همچنان آب باران وارد شده به برج باعث نشت به ديواره‌هاي آن شده و شوره‌هايي در سقف زير زمين كه قسمتي از بخش فرهنگي - هنري برج را شامل مي‌شود ايجاد كرده است. سقف زيرزمين تنها جايي نيست كه شوره‌هاي روي ديوارش توي ذوق بازديد‌كننده‌ها مي‌زند، ديواره و گنبد ركن (رك) طبقه چهارم برج كه طبقه آخر آن هم محسوب مي‌شود، زخم خورده نشت آب است و بي‌توجهي مديران.

تخريب برج، آبروريزي بين‌المللي است

محسن
26 ساله
كفاش
اهل اردبيل

چند شب پيش از تلويزيون و اخبار شنيدم كه برج آزادي دچار مشكل شده، اما نمي‌دانم مشكلش از كجاست، اگر نشت باشد كه قابل درست كردن است، اين برج جزو آثار تاريخي تهران محسوب مي‌شود و نمادي است ملي.
من اهل اردبيلم و بزرگ شده تهرانم. برج هميشه نماد تهران بوده اگر روزي نباشد و با ميداني خالي مواجه شوم حس بدي خواهم داشت، اگر اين برج نباشد در و همسايه چه مي‌گويند كشورهاي همسايه مي‌گويند حتي يك برج كه نماد شهرشان هم بود را نتوانستند نگه دارند اصلا ننگ است كه نتوانيم در اين شهر از برج اصلي شهرمان مراقبت كنيم.
مسلما مردم شهر هم دلگير مي‌شوند و زير بار از بين رفتن برج نخواهند رفت. اين برج بايد درست شود، حتي شده با بودجه‌هاي مردمي هم كه باشد، بايد برج آزادي پابرجا بماند. اين برج قابل مقايسه با برج ميلاد نيست، مطمئنم مردم تهران هم علاقه‌يي كه به برج آزادي با اين عظمت دارند هنوز به ميلاد ندارند. مردم با اين برج خاطره‌ها دارند.

اعتماد