به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۰، ۱۳۹۱

جان كري

كار دشوار براي جانشيني خانم پاشنه بلند
وزير امور خارجه جديد امريكا در نخستين روز كاري خود اذعان كرد كه به عنوان جانشين هيلاري كلينتون بايد مسير دشواري را طي كند تا بتواند به درستي جا پاي خانم پاشنه بلند بگذارد. به گزارش روزنامه ديلي‌ميل، جان كري، وزير امور خارجه جديد امريكا كه از سناتورهاي سابق نيز هست در نخستين روز كاري با كارمندان وزارت خارجه كشور ديدار كرد.
  او كه در سال 2004 نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري بود، نخستين وزير خارجه مرد امريكا پس از هشت سال محسوب مي‌شود. پيش از كري هيلاري كلينتون و كاندوليزا رايس اين سمت را در اختيار داشتند، اما كري در پاسخ به اين پرسش كه آيا يك مرد مي‌تواند سكان‌دار وزارت خارجه باشد يا خير به مزاح گفت: نمي‌دانم. اين طور كه پيش مي‌رود طول مي‌كشد تا من جاي كلينتون را بگيرم و جا پاي خانم پاشنه بلند بگذارم!

كري 69 ساله پسر يكي از ديپلمات‌هاي امريكايي است كه براي 28 سال عضو كميته روابط خارجي سناي امريكا بود و از سال 2009 نيز به رياست اين كميته رسيد. وزير امورخارجه جديد امريكا از خاطرات خود در 12 سالگي تعريف كرد و اشاره داشت كه در دهه 1950 با دوچرخه‌يي كه در اختيار داشته است به سمت قسمت‌هايي از برلين كه در كنترل شوروي بود حركت مي‌كرد و پاسپورت ديپلماتيك خود را به آنها نشان مي‌داد. او به شوخي گفت: اگر روزنامه‌ها امروز اين مطلب را متوجه شوند تيتر مي‌زنند كه «نخستين ارتباطات كري با جامعه كمونيست!»