به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۱۶، ۱۳۹۱

همه در انتظار واکنش علی خامنه‌ای
بهت تاریخی نظام در «یکشنبه سیاه»
افشاگری٬ تهدید٬ مجادله و تنش علنی روسای دو قوه مجریه و مقننه در صحن علنی مجلس٬ بسیاری از ارکان جمهوری اسلامی و محافظه‌کاران را بهت‌زده٬ خشمگین و عصبانی کرده است.

جنجالی که از ماه‌ها پیش بر سر انتصاب سعید مرتضوی٬ دادستان سابق تهران به ریاست سازمان تامین اجتماعی آغاز شده بود روز یکشنبه (۱۵ بهمن) با برکناری عبدالرضا شیخ‌الاسلام از وزارت کار به اوج خود رسید.


در جلسه استیضاح وزیر کار پس از سخنرانی انتقادی گروهی از نمایندگان مجلس٬ احمدی‌نژاد علیه برادران لاریجانی دست به افشاگری زد که منجر به بروز تنش‌های لفظی در صحن علنی مجلس شد.


علی لاریجانی نیز در واکنش به این افشاگری‌ها٬ احمدی‌نژاد را فردی «بی‌اخلاق» خواند و موضع تندی علیه وی اتخاذ کرد که در نوع خود کم‌سابقه بود.


ساعتی پس از رای عدم اعتماد مجلس به وزیر کار٬ علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد از برگذاری کنفرانس مطبوعاتی در روز‌های یکشنبه و دوشنبه خبر دادند که مدتی بعد این دو کنفرانس لغو شد.


به نظر می‌رسد لغو این دو کنفرانس مطبوعاتی با دستور علی خامنه‌ای صورت گرفته باشد که حدود سه هفته پیش سران قوای مقننه و مجریه را تهدید کرده بود چنانچه به اختلاف‌های خود ادامه دهند٬ با آنها برخورد خواهد کرد.


وقایع صحن علنی مجلس بار دیگر نشان داد که رهبر جمهوری اسلامی برخلاف تهدید‌ها و هشدار‌های جدی خود٬ نتوانسته بر مشکلات و اختلاف‌های موجود در میان مقام‌های بلند‌پایه نظام فائق آید.


بی‌اعتنایی احمدی‌نژاد٬ لاریجانی٬ نمایندگان مجلس و برخی مقام‌های دولتی به هشدارهای خامنه‌ای با بهت٬ خشم و تاسف گروهی از محافظه‌کاران و رسانه‌های‌ آنها مواجه شده است.


سایت «تسنیم» با انتشار یادداشتی امروز را «یکشنبه سیاه» نامیده٬ سایت «خبر‌‌ آنلاین» از شکست «کودتای» احمدی‌نژاد علیه مجلس سخن گفته و سایت «بازتاب امروز» نیز خواستار برخورد نظام با وی شده است.


سایت‌های «رجا‌نیوز» و «عصر ایران» نیز هر یک با انتشار یادداشت‌های جداگانه‌ای حملاتی متوجه احمدی‌نژاد و لاریجانی کرده و از وقایع رخ داده در مجلس اظهار تاسف کرده‌اند.


سایت «خانه ملت» نیز گفتگو‌هایی از چند نماینده مجلس علیه احمدی‌نژاد منتشر کرده که به نظر می‌رسد با این روند٬ دامنه انتقاد‌ها و حملات علیه احمدی‌نژاد در روز‌های آینده افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کند.


بسیاری از کارشناسان سیاسی٬ فضای سیاسی روز‌های آینده در ایران را ملتهب و متشنج پیش‌بینی کرده و در انتظار واکنش علی خامنه‌ای به وقایع روز یکشنبه هستند.


نحوه برخورد رهبر جمهوری اسلامی با احمدی‌نژاد٬ لاریجانی٬ دولت و نمایندگان مجلس آزمون سختی برای رهبر جمهوری اسلامی در برخورد با حامیان سابق و فعلی خواهد بود.

لحظه تحقیر شدن احمدی نژاد و قهر او در مجلس