به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۹۱

آب در اصفهان مساًله ساز شد؛ درگیری مردم با نیروهای انتظامی 
مردم سه دستگاه اتوبوس نیروی ویژه انتظامی را به آتش کشیدند

روز گذشته در حالی که گروهی از ماموران برای تعمیر این خط لوله به منطقه عازم شدند با مقاومت مردم رو به رو و منجر به درگیری شد. آنطور که در فیلم منتشر شده در یوتیوب دیده می شود مردم سه دستگاه اتوبوس نیروی ویژه انتظامی را به آتش کشیدند. گفته می شود نیروهای انتظامی از گاز اشک آور و فشنگهای ساچمه ای برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. ...

بدنبال اعتراض جمعی از مردم اصفهان به انتقال آب این استان به یزد، روز گذشته بین معترضان و نیروهای انتظامی درگیری شد و چندین اتوبوس به آتش کشیده شد.
در حالی که اعتراضات مردم به درگیری با نیروهای انتظامی انجامیده است، قرار است مجلس برای بررسی وضعیت آب استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری با حضور وزیران اطلاعات، نیرو و کشور جلسه ای برگزار کند.
مشکل کمبود آب تاکنون مشکلات زیادی برای کشاورزان اصفهانی ایجاد کرده است. کشاورزان منطقه در اعتراض به کمبود آب و انتقال آب این استان به یزد از دو ماه پیش اعتراضات خود را آغاز کردند که چهارم اسفند ماه به شکسته شدن خط انتقال آب به استان یزد همراه شد.
به گزارش ندای سبز آزادی،  معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان  در خصوص شکسته شدن خط لوله انتقال آب اصفهان – یزد نیز مدعی شده بود:« دغدغه خاصی در این خصوص وجود ندارد و در زمان شکسته شدن این خط لوله مردم در صحنه حاضر شدند و در این خصوص حمایت خود را اعلام کردند و دغدغه خاصی برای آن نداریم.»
در همین حال، سردار محمد رضا فلاح زاده استاندار یزد طی پیامی با تاکید بر حل فوری این معضل که می تواند ابعاد اجتماعی گسترده ای داشته باشد، از مردم یزد خواسته است تا در مصرف آب صرفه جویی کنند.
فلاح‌زاده تصریح کرد: کار بازسازی خط انتقال آب از اصفهان به یزد از همین امروز آغاز شده و اگر امنیت کامل منطقه برقرار شود و مردم حاضر در محل به خانه‌هایشان بازگردند، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده خط به طور کامل ترمیم می‌شود و آب به مدار باز می‌گردد.
وی در مورد پمپ‌های آسیب دیده ایستگاه چهار و تابلوهای برق این ایستگاه عنوان کرد: پمپ‌ها آسیب جدی دیده‌اند و باید بررسی شوند و در صورتی که قابل تعمیر نباشند باید تهیه و تعویض شوند. در پیام تاکید کرده در پی این رخداد، استان با محدودیت شدید منابع آبی در بخش شرب و بهداشت روبرو شده است. این حرکت خودسرانه در حالی صورت می گیرد که حدود ۹۰ درصد از آب انتقالی از اصفهان به یزد در بخش شرب به مصرف می رسد.
وی در مورد پمپ‌های آسیب دیده ایستگاه چهار و تابلوهای برق این ایستگاه عنوان کرده بود : پمپ‌ها آسیب جدی دیده‌اند و باید بررسی شوند و در صورتی که قابل تعمیر نباشند.
در همین حال، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های مسئولان یزد درباره اینکه مردم اصفهان بدانند که آب انتقالی به آن اندازه زیاد نیست که باعث ایجاد بحران شود، تاکید کرد: آبی که به استان یزد انتقال پیدا می‌کند حداقل ۶۰ میلیون لیتر در سال است که با توجه به مشکل آب اصفهان مقدار کمی نیست و می‌تواند بخشی از آب آشامیدنی خود استان را تأمین کند.
از سوی دیگر اعتراض کنندگان اصفهانی  با خانواده های خود در برابر لوله انتقال آب تجمع کرده بودند.  پس از آن نیروهای انتظامی عده ای را بازداشت کردند که با مقاومت مردم منطقه ناچار به آزادی آنان شدند.
روز گذشته در حالی که گروهی از ماموران برای تعمیر این خط  لوله به منطقه عازم شدند با مقاومت مردم رو به رو و منجر به درگیری شد. آنطور که در فیلم منتشر شده در یوتیوب دیده می شود مردم سه دستگاه اتوبوس نیروی ویژه انتظامی را به آتش کشیدند. گفته می شود نیروهای انتظامی از گاز اشک آور و فشنگهای ساچمه ای برای متفرق کردن مردم استفاده کردند.
در همین حال خبرگراری فارس روز گذشته گزارش داد که  در اواسط مسابقه تیم‌‌های فوتبال سپاهان و النصر اماراتتعدادی از اعضای نیروی انتظامی به دلیل مشکلاتی که به خاطر ترکیدگی لوله در شهر اصفهان به وجود آمده است ورزشگاه را ترک کردند.
مشکل کمبود آب در استان اصفهان تاکنون منجر به بیکاری سیصد هزار نفر از کشاورزان شده است.
کلمه