به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۹، ۱۳۹۱

آیت‌الله خامنه‌ای:
مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند

این بداخلاقی‌ها را کنار بگذارید

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران پیشنهاد مذاکره با آمریکا را رد کرده و به مقامات ایرانی هشدار داده است که "مصالح کشور را حفظ کنند و این بداخلاقی‌هایی که دیده می شود را کنار بگذارند."
وی در دیدار با فرماندهان نیروهای هوایی ارتش تاکید کرده که در آینده در باره این "بداخلاقی ها با مردم صحبت خواهم کرد."
اشاره خامنه ای، به سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در جلسه علنی چهار روز پیش مجلس است که
  طی آن، آقای احمدی نژاد اتهاماتی علیه علی و صادق لاریجانی روسای دو قوه مقننه و قضائیه ایران مطرح کرد.
هنوز متن کامل سخنان آقای خامنه ای منتشر نشده است اما سایت رهبر ایران بخشهایی از سخنان وی را منتشر کرده است.
رهبر ایران مذاکره با آمریکا را رد کرده و گفته است که "عده‌ای از روی ساده لوحی یا غرض از پیشنهاد مذاکره آمریکا خوشحال می‌شوند؛ مذاکره مشکلی را حل نمی‌کند."
در روزهای اخیر بحث در باره مذاکره ایران و آمریکا بالا گرفته است و بعد از پیشنهاد جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در باره گفتگوی مستقیم با ایران، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، گفت که جمهوری اسلامی این اظهارات را با دیدی مثبت بررسی می کند.


معاون رئیس جمهور آمریکا در چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که کشورش آماده مذاکره مستقیم با ایران است و هر وقت آیت‌الله علی خامنه‌ای به طور جدی خواهان مذاکره باشد، این گفت‌و‌گو انجام می شود.


آقای صالحی در حاشیه همین اجلاس، با ابراز خوش‌بینی نسبت به تغییر رویکرد آمریکا گفت "احساس می‌کنم این دولت جدید، این بار واقعا می خواهد رویکرد گذشته خود را در قبال ایران تغییر دهد."


آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرده که "من دیپلمات نیستم، من انقلابیم و حرف را صریح و صادقانه می‌گویم. شما (آمریکاییها) اسلحه را مقابل ایران می‌گیرید و می‌خواهید مذاکره کنید، ملت ایران مقابل این چیزها مرعوب نخواهد شد."
رهبر ایران، هدف از طرح مجدد مذاکره از سوی آمریکا را با شکست سیاست خارومیانه‌ای آمریکا مرتبط دانسته و گفته است که "آمریکایی‌ها احتیاج دارند برگ برنده‌ای رو کنند و برگ برنده آنها کشاندن ایران پای میز مذاکره است."

خامنه ای طرفداران مذاکره را ساده لوح یا دارای غرض که از پیشنهاد امریکا ابراز خوشحالی می کنند نامید و ادامه داد : مذاکره با امریکا مشکلی را حل نمی کند چرا که آنها در ۶۰ سال اخیر به هیچیک از وعده های خود عمل نکرده اند.

سازماندهی کودتای ۲۸ مرداد علیه دکتر مصدق و حمایت مستمر از حکومت ظالمانه و مستبد پهلوی، دو نمونه ای بود که خامنه ای در تبیین رفتار امریکایی ها در قبال ایرانیان، مورد اشاره قرار داد.
وی افزود: بعد از انقلاب هم در برهه ای، مسئولان از روی خوش بینی به امریکاییها اعتماد کردند اما آنها ایران را محور شرارت خواندند و به ملت ایران اهانتی بزرگ کردند.

رهبر جمهوری اسلامی در جمع بندی این بخش از سخنانش افزود: با توجه به این سوابق و با توجه به واقعیات، تأکید می کنیم مذاکره و فشار دو راه جداگانه هستند و ملت ایران قبول نمی کند که زیر فشار و تهدید با تهدید کننده مذاکره کند.
وی افزود: هرکسی بخواهد سلطه امریکا را مجدداً برقرار کند و برای جلب رضایت امریکایی ها از منافع ملی، پیشرفت کشور و استقلال ملی صرفنظر کند ملت گریبان او را می گیرد و بنده هم اگر خلاف این خواست عمومی حرکت کنم مورد اعتراض مردم واقع می شوم.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و شماری دیگر از چهره های سیاسی ایران از طیف‌های گوناگون، در ماه‌های اخیر از ضرورت گفت‌و‌گوی مستقیم ایران و آمریکا با هدف حل و فصل اختلافات دو کشور دفاع کرده اند.


در نوروز ۱۳۸۸، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که تازه به ریاست جمهوری رسیده بود، در پیامی پیشنهاد عادی‌سازی روابط با ایران را داد، اما رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به او که از دراز شدن دست آمریکا سخن گفته بود، این دست را "چدنی" و اقدام آمریکا را بی‌معنا خواند.
آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این، با رد عادی‌سازی روابط با آمریکا گفته بود که هر زمان وقت انجام این کار برسد، وی خود پیشقدم می شود و اولین کسی خواهد بود که این رابطه را تأیید خواهد کرد.